27 juni 2018

Op naar Frankrijk via Dartmouth

vuurtoren bill of Portland
Vanuit Weymouth vertrekken we 8:15, zodat we een uur later in de bill van Portland race zijn. Precies tijdens het juiste window. Het is super zonnig weer zodat we in een korte broek varen, dat hebben we nog niet vaak gedaan. Alleen veel zon betekend in dit geval geen wind. We hijsen zelfs het grootzeil niet omdat die dan gaat klapperen. We nemen de inshore race, dus 1 tot 3 cables van de kant af.
Het is een colone van zeilboten die westelijk varen, het zijn er tientallen vanaf Weymouth. De race gaat prima, we hebben helemaal geen last van overfalls. Daarna richting Dartmouth, dat is 50 mijl en dat allemaal op de motor. Halverwege hebben we de zeilen gehesen en met het beetje wind dat er was en de vaarwind van de motor gingen we toch een knoop harder.

We moeten goed kijken hoe we naar binnen gaan, tussen de juiste boeien om geen rotsen onder water tegen te komen. We varen de rivier de Dart open en het is een prachtig gezicht: op de rotsen langs de Dart liggen aan beide kanten een dorpje met kleurrijke huisjes, veel groene berghellingen en veel boten voor anker of op een mooring en druk ferry verkeer.
We staan met open mond te kijken, zo prachting!

We vinden een mooie plek op de rivier, midden tussen de bedrijvigheid met een mooi uitzicht op de Dart en de hellingen. Dat is een fantastisch uitzicht. We genieten met volle teugen. Dan uiteraard ook nog de boot opruimen en een paar uur later gaan we met ons bijbootje naar de stad. Dartmouth is tegen de helling aangebouwd met ook veel oudere gebouwen, we slenteren wat rond en hebben daarna lekker in een pub gegeten.

De volgende dag kijken we naar het weer. We willen naar Frankrijk oversteken en dat is een tocht van 100 mijl en om in het licht aan te komen moeten we een nacht doorvaren. We kijken naar het weer, einde van de week gaat de wind draaien naar Zuid-West, dus dan moeten we zeker zijn overgestoken. In Frankrijk gaat het ook steeds harder waaien en we willen voorkomen dat we niet meer naar de overkant kunnen. Nou ja, dan moeten we vanmiddag maar weg.
In de ochtend lopen we nog lekker door de stad, ook nog even de laatste dingen kopen inclusief een kaart waar Roscoff op staat waar we heen willen. Als we dat binnen hebben, genieten we nog even van het mooie uitzicht vanaf de kant.

Dan brengen we de boot op orde, doen de laatste tocht voorbereiding, eten een boterham en gaan tanken. Dan varen we rond 13:00 weg. Hier is niet zoveel wind, dus zetten we de genakker op. Dat is bij ons altijd een gedoe om hem te hijsen: alle lijnen moeten goed zitten en dus niet door elkaar en dan moet de wind er goed invallen. Er staat zo veel kracht op de lijnen dat bij het slippen van de lijn Leen twee brandblaren oploopt, helaas even geen handschoenen aan.
Uiteindelijk staat hij en het gaat prima. We varen bijna 7 knopen met 9 knopen wind. Echter de wind trekt aan naar 12 knopen en dat is te veel voor de gennaker, dus dan halen we hem weer weg.
Het zeilen gaat daarna prima. Tussen de 12 en 18 knopen wind hebben we en gaan we tussen de 5 en 6.5 knopen, dus prima. Niet te hard, anders komen we in het donker aan. We varen de nacht in met een wolken voor de zonsondergang tijdens dat we de vaarweg oversteken.
In de nacht valt af en toe de wind terug naar een paar knopen waardoor we twee keer even de motor bijzetten totdat de wind weer wat aantrekt. We luisteren lekker muziek in de kuip en hebben een relaxte overtocht. In de nacht proberen we om en om te slapen, maar dat valt niet mee: alles kraakt en piept en we hobbelen over de golven.

Om 3 uur zien we al wat licht aan de kim en om 5 uur komt de zon al tevoorschijn. Anderhalf uur later varen we aan op Roscoff. Altijd even goed kijken waar we naar binnen moeten, maar de ferry haalt ons in en wijst de weg. We worden netjes door de havenmeester met zijn bootje begeleid naar onze plek, top, zeker als je toch een beetje moe bent.
Om 7 uur liggen we in de haven. We zijn er, lekker hoor! Opruimen en nog een powernap doen.

1. Wat een leuke blog Caro en Leen. We genieten ervan. We zitten julliie op de hielen.