20 juni 2018

Chichester en verder naar Newtown (Wight)

Vrijdag vertrekken we uit Bembridge en we willen naar Chichester om daar het gebied te verkennen. Er is bijna geen wind, dus we zeilen heel rustig en varen daarna op de motor over de drempel heen. We gaan eerst naar Bosham en pakken daar een mooring op met een ketting die aan de mooring bevestigd is.
Vloed in Bosham
Tijdens vloed lopen de straten onder
Ondertussen hebben we telefonisch contact met de havenmeester en we blijven hier drijven en we liggen aan de juiste visitors boei. Waarom ze dat er niet gewoon opzetten blijft een raadsel. Dan laten we het bijbootje zakken, de buitenboordmotor eraan, benzine tankje erbij en op naar het dorpje. Van afstand ziet het er erg gezellig uit en dat is het ook. We komen aan en de aanlegplaats staat al onder water, goed dat we slippers aan hebben, dan kun je ook makkelijker uitstappen. Hier zijn de huisjes, tuintjes en de pub erg gezellig, zie foto's. We komen zelfs in de straat die helemaal ondergelopen is, dit is normaal, dit gebeurt elk tij!

Bosham

Pannenkoeken bakken
We varen terug en het waait behoorlijk, er zijn behoorlijke golven die in het bootje slaan, gelijk zijn we nat, pfff. Als we bij de boot zijn, schuurt de ketting tegen de boot aan. Dat gaan we anders doen. Bij alle andere boten gaat de ketting via het ankerbeslag, dus binden we het anker aan de preekstoel en doen een lus door de ketting en maken deze vast door het ankerbeslag.  Zo, dat zit goed.
Op de boot bakt Leen pannenkoeken met spek, lekker!

De volgende dag gaan we naar de Chichester Marina, dit is van huishoudelijke aard: er moeten boodschappen gedaan worden en de was moet worden gedaan. Helaas is er helemaal geen winkel in de buurt, dus nemen we de bus naar Chichester met ons boodschappen karretje. Daar lopen we door Chichester heen en doen uiteindelijk boodschappen, dat is dan weer binnen.
Beeld in ChiChester
In de avond ga ik wassen, ik heb 2 wassen, er is maar 1 van de 3 machines die werkt. Als de eerste machine klaar is, doet die het ook niet meer. Lekker dan. Dus dan maar met de hand wassen en daarna in de droger, die doet het wel. Ook dat is weer klaar.

Zondag willen we weer verder, het lijkt lekker weer. We gaan door de sluis en de sluismeester zegt al dat er een puist wind staat. Als we richting de uitgang varen, wordt de wind ook steeds harder en als we dan de drempel over zijn, staan er nog veel golven. We hebben een rif erin, maar de boot loopt helemaal niet, ze slaat op de golven en we komen bijna niet vooruit. Is dit leuk? Nee! Dan gaan we terug.
Dan willen we op een andere plaats liggen en varen naar Emsworth. We pakken een boei op, maar dit is een prive boei en we worden verzocht op de visitor steiger te gaan liggen. Daar liggen we aan lagerwal, dus de wind duwt de boot tegen de steiger aan en er staat ondertussen 25 knopen wind er is totaal geen beschutting. Al binnen een minuut besluiten we dat we hier niet lekker gaan slapen en gooien weer los.
Wandelen langs het Chichester channel
Dan maar naar Itchernor, maar als we de weerberichten toch nog even controleren wordt de volgende dagen hetzelfde weer, dus we gaan weer naar de Marina waar we weer welkom zijn. Hier kunnen we wel lekker slapen. We hebben geen zin om te koken dus lopen naar voren om wat te eten, maar we kunnen geen lekkere dingen vinden op de kaart. We zoeken op google maps naar een pub en lopen naar de dichtsbijzijnde, dat is een half uurtje. Hier is het ook erg druk en ze hebben nog 1 tafel, prima. We hebben lekker vis gegeten.
De volgende dag nemen we het river path naar Chichester en wandelen heerlijk langs het Chichester channel naar de stad. Daar nemen we een kijkje in de cathedraal en lopen in de stad rond. De bus brengt ons terug. We eten heerlijke groente paella aan boord.

Dinsdag rustig aan en wat klusjes doen: de gashendel zakt steeds naar beneden waardoor de boot langzamer gaan lopen, daarbij gelijk het lampje van het kompas gemaakt, marifoon verhangen en met wat olie rondgegaan. Ook dat is af en toe nodig. Na de middag staat er weer voldoende water om naar buiten te gaan en gaan we nog een nacht in Itchernor liggen, dat is een minuut of 10 varen. Dat is een gezellig, leuk en ook weer klein dorpje. In de pub een biertje genomen en later hebben we daar een heerlijke pasta gegeten.

Woensdag is het een rustige zuidwesten wind. We vragen het havenkantoor hoe laat we over de drempel zouden kunnen. Dat kan prima een uur na laagwater al. In de pilot staat vanaf HW - 3 uur. We maken ons klaar en varen naar de drempel. Ondertussen is het 2 uur na laagwater en is er al 1.6 meter verhoging. Dus we gaan en het gaat prima. Minste diepte is 2.2 meter en de boot steekt 1.5.
Itchernor
Het is rustig buiten met een vlakke zee. We varen eerst naar het zuiden als we genoeg zuidelijk zijn, gaan we overstag en hoog aan de wind gaat het prima tot Cowes. Daarna moeten we weer opkruisen. De wind trekt in de loop van de dag wat aan van in het begin 10 tot 15 naar 20 knopen en het is echt een heerlijke zeildag. Als we bij Newtown zijn ziet het er erg druk uit, gelukkig er zijn toch nog plekken over om te liggen. Perfect, nu een drankje, uitrusten en eten aan boord. Morgen blijven we hier nog even. Het tij loopt erg vroeg in de ochtend en vroeg in de avond en we willen hier ook nog even de boel verkennen.