7 juni 2018

Naar Ramsgate en Dover

Spirellie met boerenkoolpesto
In Woodbridge zijn we nog een extra dag gebleven. Het was lekker weer, we hebben langs de rivier gewandeld, boodschappen gedaan en een biertje genomen in de pub.

In de avond heeft Leen lekker gekookt (spirellie met boerenkoolpesto) en hebben we de wasmachine en droger in deze haven voor ons laten werken, ook dat hoort er bij.
Woodbridge: boven: treinstation, links: 2e hands bootspullen gevonden, rechts: (droogvallende) haven Woodbridge
De volgende dag varen we in de middag de haven uit zodra er 1,8 meter boven de drempel staat. Doel is om in Felixstone ferry een mooring te nemen en de dag erna verder te gaan. De Deben is een mooie rivier om over te varen, wel is het opletten want het is niet overal diep genoeg. We varen tegen de stroom in en we doen er 2 uur over naar Felixstone ferry. Daar krijgen we van de harbour master een mooring met een fantastisch uitzicht op het dorpje en de uitgang. Als de stroom draait hebben we uitzicht op de rivier.
Uitzicht vanaf de mooring op uitgang van de deben in de mist

Echter de uitgang is niet goed te zien, het zit helemaal potdicht van de mist. Het is wel een mooi gezicht, we genieten ervan. Wel hopen we dat het open trekt morgen, we horen dat het de hele dag al erg mistig is. We liggen aan de mooring en het water stroomt hard langs onze boot, we zetten de meters aan en zien dat het water met 2,5 knopen stroomt.

We eten lekker aan boord en drinken koffie met het mooie uitzicht. De volgende dag komt de harbour master geld halen en hij vertelt ons dat we rond de middag wel kunnen vertrekken met onze diepgang van 1.5 meter. Hij belooft om ons aan te geven als weg kunnen.

jaren 50 koffietent met bijpassend interieur en muziek
Rond 10 uur gaan we met ons bootje naar de wal om even te kijken. We leggen de boot met een lange lijn vast. Het is nu laag water en we willen niet naar de boot zwemmen als het water hoger wordt.
We wandelen door het dorpje, echt een ouderwets Engels vissersdorpje, leuk om te zien, zie ook de foto's. We drinken koffie met een plak citroencake in een leuk jaren 50 koffietentje met bijpassend interieur en muziek. Gezellig!
Felixstone ferry: vlnr vissershuisjes, uitgang deban, el Viento op de mooring, pub, mortelli toren, weilanden buiten dorp
We gaan maar weer eens verder. Nog even voor de zekerheid kijken naar de bijboot. OEPS, de paal waar we de lange lijn aan vast gemaakt hebben staat al onder water. We kunnen er nog net bij en maken de lijn op een hoger punt vast. We lopen nog even rond en gaan daarna terug naar de boot.

De harbour master geeft een seintje dat we al over de bar heen kunnen varen, jeetje dat is snel het is pas 11:30, terwijl het pas om 16:00 hoog water is. We maken ons klaar en gaan varen. We hebben gelukkig geen last van de mist en het naar buiten varen gaan prima met voldoende water onder onze kiel.
el Viento op de ha'penny steiger in Harwich

De oude lage vuurtoren van Harwich
We varen naar Harwich, dat is 8 mijl. Zodoende kunnen we elk moment naar de volgende bestemming, Ramsgate, vertrekken. We gaan aan de half penny steiger liggen en lopen door Harwich. Het is echt een klein, wat ongezellig dorp, waar je verder ook niets hebt.

We denken goedkoop te liggen, maar helaas het is niet echt een half penny, het kost nog 20 pond. Echter we liggen erg onrustig, veel golfslag en herrie van de omgeving dus we slapen erg slecht. De volgende ochtend horen we de wind door het want waaien en gaan toch nog maar niet weg.

We varen in de ochtend naar de overkant, Shotley marina. Hier kunnen we altijd in en uit via een sluis. We gaan lekker even douchen en melden ons bij de haven. Uiteraard betalen we hier meer, maar ja daar hebben we dan ook stroom, water en sanitair voor en we liggen hier lekker rustig.

uitzicht vanaf Shotley Marina op Felixstone
We lopen naar het dorpje omdat ons brood op is. Het is een mooie wandeling van 2 mijl en er is een piepkleine supermarkt. Ze hebben brood, maar echt op zijn Engels. Dit brood is eigenlijk alleen goed te eten als je het toast, maar beter iets dan niets.
In Engeland zijn groente en vlees in een wat grotere plek best goed te verkrijgen. Voor normaal tot lekker brood moet je echt bij een bakker zijn. Wij zoeken in ieder geval altijd naar zuurdesem brood wat smaakvoller is en langer houdbaar en het liefst bruin of volkoren met granen. Het is al een paar keer gelukt, maar het is wel zoeken en vandaag hebben we pech.
Biertje in de Ramsgate jachtclub

Woensdagochtend gaan we naar Ramsgate. We vertrekken om 9 uur, in het begin is er wat weinig wind maar zodra we wat meer op zee komen in de wind 15 tot 20 knopen. Eerst hoog aan de wind om de ondieptes te omzeilen en daarna zuidelijker naar Ramsgate. Het is eindelijk een keer zonnig, nog steeds wel een koude wind maar het is wel genieten . De 51 mijl varen we in 8 uurtjes, we zijn moe maar voldaan.
Route van de afgelopen dagen:
Vanaf Woudbridge (deben), via Felixstone
 ferry naar Harwicht, Shotley Marine,
Ramsgate en vervolgens Dover.

Ik maak zuurkool met stamppot, dat gaat er prima in na een dag zeilen, heerlijk. Daarna nog even naar de Royal Temple yacht club van Ramsgate een biertje gedronken.

Donderdag lopen we door Ramsgate en doen ook weer wat boodschappen.  We nemen een lekker cappuccino met fruitcake. Om 12 uur draait de stroom de goede kant op en maken de boot klaar voor  vertrek en varen naar Dover. Er is niet veel wind meer, dus we varen op ons gemakkie met stroom mee de 15 mijl naar Dover om binnenkort weer verder te gaan naar het zuiden.