24 juni 2018

Verder naar het Westen

In Newtown hebben we heerlijk relaxed. Het is zonnig en we liggen midden in de natuur. In de ochtend zijn we voor laagwater met ons bijbootje naar de steiger gegaan. We moesten het laatste stuk roeien omdat het al zo ondiep was dat de buitenboordmotor er niet meer inpaste. We leggen de boot met een lange lijn vast aan de trap. We lopen naar de village en drinken koffie in de enige pub. We zoeken de enige winkel in het dorp op voor brood. Het is gelukt maar wel echt engels brood, dus niet zo lekker, maar beter dan niets. Daarna lopen we op ons gemak terug, echter daar aangekomen was het duidelijk dat we écht nog niet terug konden, er stond nog minder water.

Wat doe je dan?
Terug lopen naar de pub voor een lunch. De lunch daar is prima te doen. Uiteraard rustig aan, bij de pub hebben ze wifi, dus we vermaken ons wel. Na de lunch en het terug lopen kunnen we roeiend de rivier op en even later kan de buitenboordmotor weer worden aangezet.
We relaxen aan boord. Helaas ben ik met het mooie weer verkouden, dus zon en relaxen is een goede remedie.

Route van Yarmouth naar Warmouth
De dag erna willen we eigenlijk weg, maar ik heb erg slecht geslapen zodat we besluiten nog even te blijven. Tegen de middag varen we 4 mijl verder naar yarmouth waar we boodschappen doen, langs de apotheek gaan, lekker kunnen douchen en in de pub lekker eten.

Rommelige zee bij St Alban
Zaterdag gooien we vroeg los en nemen het noord channel richting het westen. Uiteindelijk slaan we Poole over en gaan we verder naar Weymouth. In het begin is er nog een beetje wind maar daarna gaan we alleen op onze stalen paardenkrachten.

De kapen waar we langs gaan, zijn volgens de pilot gevaarlijk en moet je ruim nemen, maar bij rustig weer kun je hem ook op zéér korte afstand ronden. Dus dat doen we.

Ondanks de minimale wind is het daar toch een rommelige zee (draaikolken en golfjes die alle kanten opgaan) en we hebben veel stroom en gaan toch ruim 10 knopen, waarvan 4 knopen stroom.
Allemaal Lotus auto's

Net na de middag komen we aan in Weymouth. Het is een gezellige stad met veel reuring. We liggen in het centrum en naast een nederlands en een belgisch schip, dan heb je gelijk weer contact.
Stoer he!
Boulevard en strand in Weymouth

In de roei-veerpont in Weymounth
We blijven een dagje liggen. We gaan wandelen maar het wandelpad ligt naast de snelweg, niet zo leuk. We wandelen over de boulevard langs een bijeenkomst van lotus-autos, er staan er tientallen, geing.

We laten ons naar de overkant roeien in een roeiboot en lunchen daar lekker. We gaan nog lekker de zee in en op het stand liggen, het is een heerlijk relaxte dag!

Morgen gaan we weer verder, eerst langs Portland Bill met veel stroomrafelingen en dan  verder naar het Westen is het plan.