14 juni 2018

Bembridge (Wight)

In Bembridge liggen veel droogvallende woonboten
De eerste bestemming op het eiland Wight wordt Bembridge. Daar zijn we vorige keer niet geweest, dus die willen we zeker doen en we hebben gehoord dat dit een leuke plek is. De aanloop is alleen te doen 3 uur voor tot 3 uur na hoogwater zodat we over de drempel heen kunnen.

We willen daarbij ook een floating berth. Onze boot kan niet droogvallen, omdat we een vleugel kiel hebben. Als de boot schuin valt lig je gelijk dwars als de vleugel er dan nog niet is afgebroken. Vanzelfsprekend hebben we dit niet geprobeerd. Hierdoor vallen ook wel havens af, echter onze diepgang is maar 1.50 meter en daardoor kunnen we wel weer meer havens aandoen.

Bembridge met laag water
Het is rond 11 uur hoogwater, dus om een uur of 9 gaan we naar de tanksteiger om de diesel bij te vullen. Wat blijkt, mijn bankpas werkt niet en die van Leen ook niet. Nou dat is niet handig. Uiteindelijk na veel gehannis kunnen we wel tanken en dan contant afrekenen. Nou ja, als we maar een goede bon krijgen vanwege de rode diesel administratie. Dit moet je nauwkeurig bijhouden, want als ze in Belgie of Nederland denken dat je belasting onduikt met rode diesel krijg je een mega boete.

Door het hele gehannis is het al laat, na 10 uur hijsen we de zeilen. Voor het eerst in een korte broek op het water! Het is heerlijk om te zeilen, een mooie halve wind. Dan moeten we de ingang vinden en dat is bij St Helen Forts, een van de eilanden die in de oorlog is gebouwd voor de verdediging van de kustlijn. Dan de boeien volgen en komen bij een drijvende steiger waar we kunnen liggen. Hier blijven we drijven ook bij laagwater en vanaf deze steiger kun je ook naar de kant.
Bembridge harbour met nog drijvende zeilbotern
Bembridge harbour is vol met moorings en kleine drijvende stijgers. Alle boten drijven nu nog en een paar uur later is dat niet meer zo. Veel boten zijn drooggevallen en staan op het harde zand of in de zwarte modder. Die modder ruikt ook niet altijd erg fris. Wij houden minimaal 2 meter water onder de boot.

met de bijboot naar de overkant
In de middag lopen we naar het dorp Bembridge, dat is aan de andere kant van de haven, het is ongeveer een uurtje lopen. Het is een leuke wandeling en het dorp is best groot. Uiteraard een paar pubs, wat winkels en cafe's. Uiteindelijk nemen we in de Old Village Inn een lekkere pint bitter-bier. Het is altijd wel relaxed in de pubs en we zien op de kaart ook lekkere gerechten. We lopen terug naar de waterkant en bellen de water taxi. Die komt ons ophalen en brengt ons naar de boot.
Waar leggen we de boot veilig neer?

We willen eigenlijk in de avond daar eten, maar de water taxi vaart maar tot 18:00 uur. Dan maar naar de strandtent. Als we daar aankomen, is die dicht.
Nou dan terug naar de boot en we pompen de bijboot op en zijn we zelf naar de overkant gevaren. Daar leggen we hem aan een drijvende steiger van een zeilclub en hopen dat we hij er straks nog ligt.

Heerlijke curries in de pub
In de pub nemen we een curry menu met 4 verschillende curries (kabeljouw, lam, kip en groente) met een rioja rode wijn erbij, echt erg lekker,. De bijboot vinden we gelukkig op dezelfde plek met meer water terug.

Coastal path op Wight
De volgende dag halen we wandelschoenen uit de kast en volgen we het coast path naar het noordwesten langs het dorp Seaview naar Ryde. Een mooie route langs de kust en deels door het bos van ongeveer 10 kilometer. Langs mooie baaien en uitzichtpunten. In Ryde zien we ook nog de hoeverkraft ferry aankomen en weggaan, ze varen de kant op en af naar de overkant, bijzonder.
Heerlijk weer en mooi uizicht op het Coastal path
Na de lunch nemen we de toeristische bus met een omweg naar Bembridge terug, zo zie je nog meer van de omgeving.
In de avond zitten we toch weer te denken aan het lekker eten in de pub. Doe eens gek, we nemen de bijboot en op de naar de pub. En we hebben weer heerlijk gegeten!

Route coastal path

De volgende dag willen we verder varen maar de wind is inmiddels gedraaid en het weer is veranderd. De winds is hard en omstuimig en het regent. We besluiten lekker rustig aan te doen en de volgende dag pas weg te gaan.

Uitzicht tijdens het Coastal Path

Uizicht op de Solent in Seaview

Hoeverkracht ferry vanuit Ryde
Hoeverdracht vaart over land weg naar de overkant