3 juli 2018

Roscoff en Trebourden

We blijven een paar dagen in Roscoff. Eerst even bijkomen, want we zijn er toch wel moe van om een nacht door te varen. We konden onderweg niet goed slapen.
Het oude stadje ligt op een kwartier lopen en het is er erg toeristisch; dus allerlei prullaria kun je kopen en diverse tentjes voor eten en drinken. Uiteraard zijn er ook een aantal terrasjes en we drinken een wijntje en kijken naar het petanque, lekker relaxed.
We gaan uit eten, maar helaas is de pizzaria niet open, dus gaan we naar de chinees/tai. Daar nemen we een lekkere curry met rijst en bami.

De volgende dag is er nog steeds veel wind en we besluiten naar het eiland Ile-de-Batz te gaan. We lopen naar het centrum en nemen de vedette naar het eiland. Het is een klein eiland, 3.5 bij 1.5 kilometer. Bij laag water is het eiland groter want dan komen de rotsen tevoorschijn. En dat is helemaal een mooi gezicht met de droogvallende baaien.

We wandelen op het eiland en bezoeken ook de botanische tuin, wat een mooie bloemen en bomen pracht. Bij deze tuinen eten we een heerlijke salade in de zon en uit de wind, dat is echt heerlijk.

We lopen over het eiland naar de andere kant, langs de vuurtoren en het dorp. We drinken nog wat op het terras en vertrekken weer met de veerpont. Deze stopt nu verder weg, namelijk aan het einde van een lange wandelpier omdat het laagwater is.

We lopen weer terug en omdat we geen lekkere verse groente in de winkels konden vinden besluiten we om naar de pizzeria te gaan die vandaag wel open zou moeten zijn. Restaurants gaan pas laat open en bij de prizzeria staan, om het makkelijk te maken, geen openingstijden op de deur. Ik vraag het voor de zekerheid nog even in de winkel ernaast: tuurlijk gaat die open, ze komen zo tussen half 7 en 7 uur, geen probleem. We zoeken een heerlijke plek in de zon en uit de wind uit aan de overkant van de pizzeria en wachten het af. Gelukkig hij gaat wel open. Daar hebben we heerlijk een pizza gegeten.
We willen eigenlijk wel weer verder maar het blijft waaien. In de haven fluit de wind ook door de masten heen en daar wordt je wel een beetje zenuwachtig van na een paar dagen. We hebben wind van achter, dus het zou moeten kunnen denken we.
De volgende dag twijfelen we en uiteindelijk gaan we toch weg. Dit is acheraf niet echt een goed besluit, want het valt erg tegen. Het voelt niet goed, harde wind en erg onconfortabel. We besluiten om te keren en terug te gaan naar de haven. Weer binnendoor langs het eiland Ile-de-Batz, het is vallend water en we hadden hier gelukkig nog voldoende tijd voor. Dan willen we Roscoff weer binnenvaren, maar de ferry moest er eerst en uit de volgende ferry erin. Tijdens deze manouvres mochten we de marina niet in en werden daar weggestuurd. We moesten in de golven blijven dobberen, erg onconfortabel. Achteraf begrepen we hiermee een fikse boete voorkomen te hebben. Uiteindelijk konden we gelukkig veilig binnenvaren.
Veilig en wel binnengevaren hebben we ook besloten om lekker vakantie te vieren en op ons gemak weer terug te varen. Het is best een inspanning om elke tocht voor te bereiden: waar gaan we heen, wat is de stroming, wanneer kunnen we erin. Erg leuk maar ook wel vermoeiend.
Enjoy op de mooring

Ondertussen hebben we contact met Lia en Jan van de Enjoy, zij liggen 50 mijl verderop komen onze richting op. We spreken af in Trebeurden. Dat is niet zo ver en de haven kan ongeveer 3,5 uur voor hoogwater binnengevaren worden. Het is 21:11 uur hoogwater, zodat we er rond half 6 in zouden kunnen varen. Er liggen wel moorings waar je tijdelijk aan kunt liggen als je te vroeg bent.
We vertrekken om 13:00 uur en er is weinig wind. Het is tegenwind en we kunnen lekker zeilend opkruisen. Na een paar uur valt de wind weg en varen we het laatste uurtje op de motor. De binnenkomst is erg mooi tussen de rotsen.

We zien de Enjoy op de AIS al binnenvaren en wij binnenkomen varen liggen zij al aan de mooring. Wij gaan naast ze liggen. Gezellig weerzien!

Lia had alvast een smoothy gemaakt en die drinken we aan boord van de Enjoy. Voor 6 uur kunnen we de haven in varen en daarna drinken we een borrel aan boord van de El Viento en gaan lekker eten aan de wal. Gezellig!

Maandag blijven we liggen en gaan op de gratis electrische fietsen van de haven langs de kust fietsen. Tenminste dat is de bedoeling, we gaan eerst de verkeerde kant op, sorry, mijn fout. Na 2 uurtjes zijn we weer waar we zijn begonnen. Na op een terras een kopje koffie gedronken te heben gaan we de juiste kant op en het is een mooie route door de bretonse wegen en zijn mooie natuur en huisjes. Onderweg nemen we een stokbrood sandwich bij een boulangerie en fietsen we tot Perros-Guirec en vandaar weer terug. Rond 4 uur zijn we terug. We kunnen geen geschikt restaurant vinden en daarom bereiden we een gezamelijke maaltijd: Spagetti van Lia en Salade van Caro. Heerlijk en ontspannen gegeten, het was een gezellige en leuke ontmoeting!

zonsondergang in Trebeurden
met laagwater voorkomt de drempel dat het bassin leegloopt