7 juli 2018

Langs de rivieren van de noord-bretonse kust

We blijven nog een dagje in Trebeurden. Met nogmaals de electrische fiets gaan we in de ochtend naar de supermarkt voor wat boodschappen en daarna naar de markt in het dorp. Lekkere verse groenten meegenomen en voor de avond gebraden kip met gebakken krieltjes, lekker en makkelijk.
Dan nemen we afscheid van Lia en Jan, zij gaan verder naar het westen. We brengen de electrische fietsen terug en nemen een lekker bakkie. We zien het betrekken en dan gaat het regenen. Dit is de eerste keer regen overdag op onze vakantie. Het wordt echt kil in de boot en de electrische verwarming doen we aan en dat begin juli. Als we denken dat het is opgehouden gaan we even naar buiten, maar het gaat toch weer regenen. Dan gaan we maar lezen, ik begin in een nieuw boek omdat ik nog geen tijd heb gehad om te lezen. In de avond wordt het uiteindelijk droog en kunnen we er toch even uit.
De volgende dag gaan we verder, we besluiten om naar Treguier te varen, dat is ongeveer 30 mijl. De tussenliggende havens hebben we al op de fiets gezien en hoeven we niet naar toe.

We willen tussen 7 en 8 uur vertrekken. Net na 7 uur gaat het licht op groen, dus is de diepte voldoende om er uit te gaan en om half 8 varen we weg. Het is bewolkt, kil en nog heiig. De mooie kust kun je niet goed zien, de mooie rode granieten rotsen zijn nu grijs. Er is geen wind en daarom varen we op de motor. Het gaat vrij snel door stroom mee en we zijn rond hoogwater op de rivier Treguier. Het is een mooie rivier die we opvaren en de zon komt nu ook een beetje door wat het ook mooier maakt. De oever bestaat uit rotsen met veel begroeing. We varen ongeveer 6 mijl de rivier op en komen dan in Treguier en we hebben gelukkig nog weinig tegenstoom. We meren aan in de marina, later horen we dat het gevaarlijk is, zoals wij deden, om met de stroom mee aan te meren omdat het hier wel 5 knopen kan stromen. Gelukkig ging dat bij ons goed.

We eten een boterham en lopen het dorp in. Het is een leuk stadje met veel oude gebouwen. Het ligt wel op een heuvel, dus het is wel even klimmen. Met de felle zon is het gelijk erg warm, pfff. Nu is het net franse lunch tijd, dus kunnen we koffie met gebak wel vergeten. We lopen wat door het centrum en zoeken daarna een bakker om gebak mee te nemen, Caro is immers jarig. Onderweg naar beneden lukt dat en daarna drinken we een lekker bakkie met een gebakje op de boot. Daarna houden we siesta, want de plotselinge warmte sloopt je.
In de avond willen we eigenlijk uit eten, maar we vinden niets geschikt en maken een maaltijd aan boord, lekker en gezellig.

Zoals overal gaan we hier ook op de kant douchen. De douche gelegenheid verschilt overal erg, van luxe tot erg gedateerd. Hier is het het laatste, dat betekent dat je onder de douche een ketting vast moet houden om het water te laten lopen, zodra je die loslaat gaat de douche uit. Dat is natuurlijk echt niet handig en ik wist niet eens dat dat nog bestond, vroeger zag je dat in de western films. Maar goed we zijn weer schoon.

De volgende dag wandelen we door het stadje en maken ook nog wat foto's, we zien toch nog wat nieuwe stukjes van de stad. Op het plein bij de kerk denken we een lekkere cappuccino te nemen, maar dat kunnen ze hier helemaal niet. Dus krijgen we weer een koffie met warme melk, niet echt lekker. Daarna namen we een kleine lunch, een belegd stokbrood en salade, lekker.

We vertrekken de volgende dag, de beste tijd is om 6:00 maar dat is wel erg vroeg. We kunnen ook laat in de middag weg dat is het beste voor de stroom mee. We zitten te wachten om te vertrekken en besluiten eerder weg te gaan en de tegenstroom voor lief te nemen.
Ook vandaag is het weer erg vochtig, bewolkt en heiig en ook nu zien we weinig van de kust. We kunnen op de rivier al de zeilen hijsen en lekker zeilen, alleen het stuk waar we de wind van achter hebben zetten we de motor bij. Na 2 uur komt de zon door en kunnen we genieten van de mooie kust en het invaren van de rivier de Trieux. Ook hier is het mooi hoog aan de wind zeilen, tot vrijwel de jachthaven van Lezardrieux. We gaan aan de drijvende steiger liggen, het is namelijk erg druk in de haven. We moeten met de bijboot naar de kant, maar het is wel een stuk goedkoper.
We halen de dingy uit de davids, de motor erop en we varen naar de kant. We gaan lekker pizza eten in het dorp Lezardrieux. De pizza, de tiramusu en de echte cappuccino waren net zo lekker als we die twee jaar geleden hier hadden gegeten.
Het dorpje Lezardrieux
De route van afgelopen dagen (Roscoff, Trebeurden, Treguier naar Lezardrieux

Met de bijboot naar de kant