8 juli 2016

Zeilen rond Wight

We vertoeven deze week op en rond Wight. Eindelijk met wat beter weer en wind, hoewel de wind nog steeds uit de W en ZW hoek komt. De stad Brighton was wel erg leuk, je kunt er eindeloos The Lanes af lopen, er gebeurt altijd wel wat zoals de diverse straatmuzikanten, de diversiteit aan mensen, terrasjes en eettentjes. Na een week waren we wel blij dat we weer verder konden. Vanuit Brigthon zijn we vertrokken met een wat rustigere tegenwind. We hebben heerlijk gezeild, we moesten wel opkruisen, dus we hebben een paar mijlen meer gemaakt. We zijn langs Selsey Bill gegaan, een kaap waar we met rustig weer met 1 mijl afstand eromheen kunnen, staat er meer wind is een afstand van 5 mijl wel aan te bevelen door de overfalls, dit zijn stroom rafelingen door relatief ondiepe en een ongelijke bodem. Na Selsey Bill zijn we naar Gosport gegaan. De volgende dag hebben we rustig aan gedaan en de spinaker toren ingegaan waar je een geweldig uitzicht over de Solent en Wight hebt.
Foto's: Selfie vanaf de spinakertoren, karakteristiek straatje in Cowes en The Needles vanaf de kliffen.
De dag erna hebben we een mooie zeildag gehad naar Cowes, ook hier hoog aan de wind en een paar keer opkruisen wat goed te doen was. In Cowes kwamen we een belg tegen die we ook in Brighton hadden gezien met een kleine boot en die had een paar dagen ervoor met die harde wind meegedaan aan de tour rond Wight, dit is een wedstrijd om het eiland Wight van 50 mijl. Erg knap omdat hij hem ook heeft uitgezeild, wel lag zijn gehele inboedel nog in de zon te drogen, maar goed er zijn ergere dingen. Cowes is een leuk plaatsje om rond te lopen en we hebben er in de pub lekker gegeten. De dag erna zijn we naar Newtown Estuary gegaan. Dit is een natuurgebied waar we aan de boei hebben gelegen. Lekker rustig en nog even met de bijboot op verkenning gegaan.
Een paar mijlen verder ligt Yarmouth waar we nu zijn neergestreken. Vandaag hebben we daar de hop-on hop-off bus genomen en hebben van de omgeving genoten: heuvelachtig, veel groen met leuke cottage huisjes. We zijn uitgestapt bij de Needles die we goed konden zien vanaf de kliffen. Het waarde erg hard, 30 knopen en het koste wel moeite om het fototoestel stil te houden voor de foto's. We zagen enkele (zeil)schepen die door het smalle Needles kanaal vaarden. Even later zaten we aan de thee en zagen we de Needles nog maar af en toe en hoorde je de misthoorn van de vuurtoren. Langs de kliffen liepen we terug naar de bus, wat een mooie toch leek te worden kwam uit op een wat saaie tocht omdat de zee bijna niet zichtbaar was van de mist. Wel hoorde we af en toe klapperende zeilen van een overstag gaand jacht en de misthoorn van de vuurtoren, soms was hij vaag te zien en dat is toch wel eng zo dicht bij de rotsen met zo weinig zicht. Morgen blijven we ook nog liggen en daarna kijken we nog of we nog op de Solent blijven of we verder gaan, alles afhankelijk van de wind.