14 juli 2016

Cherbourg

Gisteren 13-juli zijn we aangekomen in Cherbourg. Na twee nachten in Lymington in de stadshaven gelegen te hebben en een nacht te hebben doorgebracht aan een steiger in de Beaulieu rivier te hebben gelegen, hadden we even genoeg Engels gezien. We dachten om maar eens aan de overkant te gaan kijken.
In Lymington is het eindelijk echt duidelijk geworden dat de twee accu's waar de koelkast op is aangesloten toch echt kapot waren. Door ze aan te sluiten op de motor en die te starten werd duidelijk dat ze echt naar de hemelen van de accu's konden worden gezonden. Dat trof, want in de watersport winkel tegenover de steiger waren de 105 Amp-uur accu's niet erg duur, en hij nam de oude accu's ook in. Dus de koop rond gemaakt en en we kregen nog een steekwagentje te leen om ze naar en van de boot te vervoeren. Vervolgens heeft Leen ze over de twee boten waar we tegenaan lagen gesjouwd naar onze boot. Na de nieuwe ingebouwd te hebben bleek de volgende dag dat dit werkelijk het probleem was waarom de koelkast er steeds mee stopte, hij had nu de hele nacht door op de nieuwe accu's gedraaid!!
Foto's: De Needles vanaf de el Viento, de el Viento op de drijvende steiger in de Beaulieu river, trein in Lymington en Leen aan het roer van onze bijboot (strandbal).
De volgende morgen zijn we naar de Beaulieu rivier vertrokken en dat was eigenlijk wel een stuk terug, maar eindelijk nu een keer voor de wind! We hadden van Engelsen gehoord dat er een visitors steiger met stroom en water en ook betaalbaar. Je kon er alleen niet vanaf zonder dinghy, nou die hebben we, dus zijn we daar  gaan liggen. Wij naar de kant, want vanaf de boot zijn daar een aantal oude huizen en konden we gelijk de overnachting betalen aan een hele aardige haven meester (maar niet heus). Eigenlijk viel de rivier en de huisjes een beetje tegen, het bleek een oude plek met huisjes waar vroeger ook een scheepswerf was geweest en dus ontstond het idee om over te steken naar Cherbourg en dan eventueel door te kunnen gaan naar de kanaal eilanden. Het weer voor de volgende dag zag er goed uit omdat de wind wat noordelijker  zou zijn.
De volgende dag vroeg opgestaan om verder te trekken; de Beaulieu rivier af en dan de Solent af langs de Needles, spannend met de stromingen die daar zijn. We hadden alles goed berekend en we konden eigenlijk vanaf de uitgang van de Beaulieu rivier in één slag naar de Needles varen bij de Needles moest even de motor bij omdat de wind daar wat raar draaide maar eenmaal voorbij de Needles ging het super goed met halve wind (de wind was niet zo noord als verwacht was). We hebben het voorzeil en het grootzeil gereefd omdat de wind wel erg aantrok en zo liepen we met ruim 7 knopen richting de overkant! In totaal 12 uur en 80 mijl (plotter) later bereikten we Cherbourg. Daar binnen gekomen bleek het wel erg druk zodat alle visitor plaatsen al vol waren en hebben aangelegd op een drijvende steiger waar je dus ook niet vanaf kon. we hebben snel eten klaargemaakt en nog even gekeken als we de volgende morgen naar Alderney zouden gaan wat de tijd van vertrek zou zijn. Dit bleek om half vier of zo te zijn nou dat trokken we allebei niet en gingen in de vakantie modus naar bed.
De volgende morgen werd ik (Leen) wakker door het schommelen van de boot en ging naar de WC en toen bleken er toch wel veel boten weg te gaan, dus ik begon wel wat zenuwachtig te raken, uit eindelijk hield ik het niet meer en zei zullen ook proberen te gaan? Caro er gelijk uit een aangekleed thee gedronken een niet ontbeten dat zouden we onderweg wel doen. De boot klaar gemaakt een wij weg. Er voeren al wat jachten voor ons, bij de uitgang gekomen was het op zee onaangenaam bewolkt en er leek een behoorlijke regenbui in te zitten. Er was veel meer wind dan binnen en met stroom tegen wind wat veel golven geeft hebben we besloten terug te keren. Een voordeel, er waren veel plaatsen vrijgekomen en was het weer moeilijk om een plek te kiezen. En daarna weer lekker ons bed in, het is toch net vakantie hè.