22 juli 2016

Lezardrieux

Vanmorgen om 9 uur zijn we aangekomen in Paimpol, na te zijn vertrokken uit Lezardrieux.
In Guernsey zijn we twee nachten gebleven, hierna hadden we het wel gehad met dit eiland. Wij vonden het een niet zo interessant eiland, eigenlijk heb je helemaal niet het gevoel dat je op een eiland bent, Alderney was leuker. Het werd weer tijd om te vertrekken en het idee was om naar Lezardrieux, aan de kust van Frankrijk, te varen. Dit is een tocht van ongeveer 45 mijl.
We vertrokken om 10 uur en er stond in het beging helemaal geen wind. We zouden eerst naar het westen en daarna naar het oosten weggezet worden als we de koers op het kompas zouden varen. Zo konden we om de Roches Douveres ontlopen. De zee zag er uit als een spiegel en na een anderhalf uur op de motor te hebben gevaren kwam de wind er langzaam bij. Dus gingen we zeilen omdat we minimaal 5 knopen moesten varen, hielden we de motor er een hele tijd bij. Uiteindelijk kon hij dan toch uit.
Bij het estuarium van Lezardrieux aan gekomen stond daar zoveel stroom en draaikolken dat we ons afvroegen of we wel op de goeie plek voeren. Dit controleren we dan op zowel de plotten als de kaart en het bleek goed te zijn, maar met de relatieve diepte verschillen en de stroom was het een heksenketel. Gelukkig was het rustig weer, je moet er niet aan denken dat er ook nog veel wind had gestaan. We moesten toch zoeken naar de boeien die de ingang van de rivier de Trieux aangaven en na wat gezoek vonden we ze. Op de rivier hadden we ook behoorlijk stroom mee dus gingen we met een gang van 7 knopen richting Lezardrieux. De rivier opgang en Ile de bréhat, een rotseiland, was erg mooi. Je ziet over rotsen en daar tussen zijn ook droogvallende stukken, en hieromheen kun je erg mooi ankeren
Foto's: De Trieux vanaf de brug, de bij-bootjes liggen gestapeld, een oude vuurtoren en de Jantje uit Groningen komt Paimpol binnenvaren.
Bij Lezardrieux aangekomen konden we heel gemakkelijk een ligplaats vinden en toen we eenmaal lagen dachten we dat we het op dit plekje wel een tijdje uit kunnen houden. Na twee dagen, wilden we weer verder en we andere Nederlanders vertelde ons dat ze van Paimpol kwamen en dat dit een erg leuk en gezellig stadje was. Daar gaan we naar toe, we willen nu wat meer hoppen en even geen lange tochten maken en dit is maar 15 mijl. Zij hadden nog veel meer tips over plaatsen Richting Saint Malo waar wij uit eindelijk terecht willen komen.
Vanmorgen zijn we om 6 uur opgestaan om om half zeven af te varen naar Paimpol dwars tussen de rotsen door: de mooie rivier af, onderlangs Ile de bréhat en tussen de rotsen, over droogvallend gebied. Dit kon goed omdat we het hoogwater goed hadden bereken. Echt een mooie tocht van 2 en een half uur zijn we in Paimpol aangekomen en varen we door de open sluisdeuren. We kregen meteen een box toegewezen en een heleboel andere boten vertrokken op dat moment.
Even later kwam er een oud Nederlands zeilschip binnen, dat was ‘ Jantje’ uit Groningen. Deze hadden we onderweg al gehoord omdat hij met een ander zeilschip de Stortemelk ook uit Nederland over de marifoon aan het praten was. De Jantje kwam met harde muziek binnen varen echt wel indrukwekkend. Na schoonschip te hebben gemaakt zijn we het stadje ingelopen en dit is inderdaad een leuk stadje met oude huizen en gezellige winkeltjes en leuke terrasjes.
Een paar uurtjes later zijn we achter de sluis gaan kijken en al het water was verdwenen, echt indrukwekkend!
We denken hier wel een nacht of twee te blijven want de Nederlanders die wij waren tegen gekomen in Lezardrieux, Willen en Marijke Sms’te dat ze vanmiddag ook weer deze kant uit komen, gezellig.
We gaan het zien, tot later!
Hier hebben we een paar uur eerder gevaren ...