21 augustus 2018

Terug in Nederland

Aankomst in Nieuwpoort.
Na de middag vertrekken we uit Boulogne, net voor de stroom draait. We eten voor vertrek nog eerst een boterham en ik maak er nog een paar klaar voor onderweg.
Het eerste stuk naar Cap Griz Nez hebben we halve wind van 15 tot 20 knopen en we lopen lekker. Bij de kaap hebben we 3 knopen stroom mee. Na de kaap gaan we richting Duinkerken en varen we voor de wind. We rollen de fok in en varen op het grootzeil.

Rond half zes zijn we bij Duinkerken. Het is nog heerlijk relaxed zeilen met een lekkere wind van achter en we zien zoveel jachten naar binnen varen dat we doorzeilen naar het 15 mijl verderop liggende Belgishe Nieuwpoort.
De belgische gastenvlag wordt gehesen
We maken soep warm en eten er een boterham bij, heerlijk tijdens het zeilen in de zon.
Rond half tien komen we aan en we zien de zon nog net boven de horizon staan, wat een mooi gezicht!
We blijven een dag in Nieuwpoort, lopen naar het centrum en daarna naar de boulevard voor een lekker ijsje. In het water zien we een apart tafereel, namelijk bronzen paarden met ruiters. Aparte, mooie kunst!
Kunst in Zee in Nieuwpoort
Borrel en daarna mosselen eten in Breskens
De volgende dag varen we vroeg weg met stroom mee naar Oostende. Daar hebben we afgesproken met Sylvia en Maarten van de Malaika, zij komen uit Blankenberge. Het is een lekker tochtje, hoog aan de wind.
Een paar uur later komt de Malaika ook binnen en het is een gezellig weerzien. We kletsen gezellig met elkaar bij, borrelen en gaan samen eten. Na een extra dag in
Oostende gaan we door naar Blankenberge, ook met de Malaika. Daar nemen we de tram naar Knokke. Het is een leuke badplaats met ook een lange boulevard en een grote winkelstraat.
De volgende bestemming is Breskes, waar we eindelijk echte zeeuwse, en dus grote mosselen eten in het dorp. Heerlijk, alleen wat moeilijk om er azijn bij te bestellen. Wij vinden dat véél lekkerder dan sausjes en gelukkig lukt het wel.

Zeehonden in de Oosterschelde
Verderop in de Westerschelde ligt Terneuzen waar we de volgende dag heen willen. Om 9 uur als we bijna weggaan wordt het opeens koud en mistig. We wachten nog even en om tien uur is het zicht goed genoeg. Het is 2 uur varen en onderweg zien we op de zandbanken zeehonden liggen. Met hoogwater komen we aan. We lopen door het dorpje, doen boodschappen, pakken een terrasje en chillen en eten op de boot.

Komende dagen is het nog even afkicken in Zeeland en dan komt onze mooie reis van bijna 4 maanden en 1600 mijl toch tot een einde.

We kijken terug op een reis waarin we véél mooie dingen hebben gedaan en gezien en waar we écht hebben geleefd met het de zon en maan standen middels het getij, de wind, met zijn hoge en lage drukgebieden en het zoute water. Dat is echt een geweldige ervaring.

1. Mooie verhalen en impressies.
    Welkom thuis!!

2. Dank je wel, het was zeker een super reis. Heerlijk dat je de tijd hebt en met het getij leeft!