|
De route van afgelopen dagen |
We blijven in totaal drie dagen in Saint Vaast. Op de laatste dag wordt de kermis weer afgebouwd en ook dat is interessant om te zien hoe ze de "Mega Extreme" attractie afbreken. Verder wilden we naar de oesterbanken kijken, maar net voordat ze weer onder het water liepen konden we de oesters niet ontdekken in deze banken. Waren ze wellicht al geoost?
|
De oesterbanken in Saint Vaast |
|
De oesterbanken in Saint Vaast |
|
De oldtimer van delicatessewinkel Maison Gosselin in Saint Vaast |
|
zonsopgang bij Saint Vaast |
|
afbreken van de atractie "Mega extreme" |
De volgende tocht willen we naar Deauville, een lange dag varen en na 18:00 kunnen we door de sluis. Als we om 8 uur willen vertrekken en we starten de motor blijft een alarm piepen. Oeps, het is het alarm van het koelwater, maar dat komt wel uit de uitlaat. Leen kijkt naar de wierfilter omdat we deze hebben schoongemaakt en die zit goed dicht. Het is allemaal prima, is dan het zendertje kapot?
Leen trekt het stekkertje eraf en we kijken naar de temperatuur van de motor die goed blijft. Dan is dat het waarschijnlijk. We laten de motor nog langer draaien om te zien of dit echt het probleem is. Dat doen als we op zee ook en hij blijft goed koelen. Later hebben we de leverancier gebeld om het te verifiëren en die geeft aan dat het inderdaad goed mogelijk is dat het zendertje kapot is.
Het is rustig weer, dus we varen op de motor. Rustig aan, we kunnen er pas om 6 uur in, voor een tocht van 60 mijl. In de middag komt er wat wind en kunnen we motorzeilen. Dan trekt de wind weer aan en kan de motor uit, dan zakt hij weer in, motor weer aan en dat nog een aantal keren, om gek van te worden.
Rond half vijf zien we opeens een rolwolk achter ons ontstaan. Leen denkt dat hier veel rottigheid in zit en dat was ook zo. Hij ontwikkelt zich snel en om 5 uur breekt het los. Snel de rolfok inrollen, grootzeil naar beneden, allebei ons zeilpak aan. Ondertussen draait de wind 180 graden naar het Zuidwesten en bouwt de wind op van 20, 30 naar 40 en zelfs 45 knopen (windkracht 9). De golven bouwen zich snel op en het gaat hard regenen.
|
De rolwolk onderweg in de Seinebaai |
Wij laten de boot met een klein puntje fok voor de wind drijven en wachten tot de bui over is. Ondertussen zitten we er midden in en zien we de bliksem en horen de donder, ook een keer echt heel dicht bij, maar gelukkig geen inslag.
De ingang van Deauville is smal en advies is om deze ingang te vermijden bij harde aanlandige wind zoals deze wind. Het duurt een tijdje voor de bui over trekt. En met deze hoge golven besluiten we Deauville te mijden en de met dit weer toegangelijkere haven van Le Havre aan te lopen. Bij vertrek hadden we nog een halve dieseltank en na een dag motoren hopen we dat we hiervoor voldoende diesel hebben. Met weinig diesel in de tank en veel golfslag kan de diesel toevoer droog lopen en stopt de motor. Gelukkig gaat het allemaal goed en lopen we rond half nege,n nog met daglicht, veilig le havre binnen. We zijn blij dat het allemaal goed is gegaan en alles nog heel is.
We eten wat, ruimen de boot op en opeens zien we Hans van de Mali Raj. Hij zag op de AIS dat we hier liggen. We drinken nog een borrel op de Mali Raj, gezellig.
|
zonsondergang bij Fecamp |
Lekker uitgeslapen en bijgekomen de volgende ochtend. We lopen nog le havre in voor wat kleine boodschappen en een makkelijke italiaanse maaltijd voor de avond.
Ondertussen hebben we besloten om door te varen en niet terug te gaan naar Deauville, lekker richting huis. Misschien een beetje vakantie moe.
In de middag gaan we tanken, we hadden nog 20 liter in de tank, dus echt heel weinig. Daarna varen we naar Fecamp, eerst een stukje op de motor en al snel kunnen we lekker zeilen. Eindelijk weer zeilen!
We borrelen met Hans en Corry op onze boot en daarna warmen we de pasta met tomaat en aubergine op, heerlijk met een salade. Als we bij het havenkantoor willen betalen hebben ze net de kassa afgesloten, en de ambtenaar vindt het ook niet nodig om hem te openen als we aangeven dat we de volgende ochtend vroeg weg gaan. Dus weer een meevaller. Dan nog even een wandeling in het dorp en dan lekker slapen.
|
De rotsen bij Entretat |
Om 6 uur staat de wekker en om kwart voor zeven vertrekken we. Grootzeil hijsen we in de haven en buiten zeilen we hoog aan de wind naar Dieppe toe. Het is heerlijk zeilen, zo rond de 15 knopen wind en met de stroom mee varen echt lekker hard, tussen de 8 tot 10 knopen over de grond. Het laatste uur trekt de wind behoorlijk aan tot 20 tot 25 knopen en zijn de golven hoger en begint het te regenen. Even doorbijten en even na half 11 komen we aan. Als we vast liggen begint het echt hard te regenen, we trekken ons terug met een lekkere cappuccino en een boek.
|
Eten en borrelen met Hans en Corry a/b Mali Raj |
Na de regen gaan we langs bureau de port en even wandelen in de stad. Dan doen we een borrel bij de Mali Raj en eten lekker wat in de stad. De volgende dag blijven we liggen, de verwachte wind is 35 knopen, een beetje te veel van het goede. Dus lekker relaxen, wat boodschappen doen, een wandeling over het grindstrand en door de stad en uiteraard doen we weer een borrel en gaan nog langs de kermis. Het weer is prima met in het begin van de avond een regenbui. Morgen willen we verder naar Saint Valery sur Somme, dus hiervoor bellen we deze haven of ze een plek hebben en of we erin kunnen en dat kan. Het is 25 mijl varen en dan nog 5 mijl de bij laag water droogvallende rivier op, morgen dus weer vroeg op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten