14 augustus 2018

De Somme baai

De wekker gaat vroeg en we vertrekken om kwart voor zeven uit Dieppe. We zetten gelijk de zeilen want er is een lekkere halve wind. Wij varen langs de kust naar Saint Valery sur Somme, terwijl vrijwel alle andere boten naar Boulogne gaan. We hebben in het begin wat tegenstroom en daarna een goede stroom mee. We kunnen alles zeilen en komen precies op tijd, om 11 uur bij de aanloop boei aan. Met het naar binnen varen hebben we de wind van achter en dat is te weinig om te zeilen en dus halen we de zeilen naar beneden.

Dan gaan we het Somme gebied in en varen tussen de boeien naar binnen. De plattegrond kun je downloaden van hun site, want deze verandert vaak. Ook op de plotter is hij niet actueel. Onze buurman in Dieppe was daar onlangs geweest en gaf ons een uitgeprinte versie, dat is handiger.
Het is opletten om de juiste route te volgen om te zorgen dat we niet vast lopen. Dit gebied valt helemaal droog, maar in de haven van Saint Valery blijft er voldoende water staan zodat de boot kan blijven drijven.
Oude stationshal in Saint Valery
We doen er ruim een uur over om met stroom mee naar binnen te varen. Het is ongeveer 8 mijl. We zien wel veel lokale boten die deze boeienlijn niet zo strikt volgen, maar wij willen het risico niet nemen om de route af te snijden.
Na een uur varen we Saint Valery binnen en het dorp ziet er erg pittoresk en gezellig uit. We zien ook gelijk de oude stoomtrein, het is een leuke binnenkomer! In de haven meren we aan de kopsteiger af, dat zijn de bezoekersplaatsen. We drinken koffie en eten wat en komen even bij en genieten van het uitzicht.
Boulevaart in Saint Valery
Dan lopen we het dorp in, in de wirwar van straatjes, langs het water en hoog boven de stad. Het is een vissersdorp, wel erg toeristisch, de huisjes zijn kleurrijk en overal hangen visnetten, dit vanwege de Fete de la Mer. We drinken in een tuin een heerlijke gin tonic.
Van boven het dorp zien we dat het water zich terugtrekt en gebied waar we gevaren hebben ziet er al als een zandvlakte uit.
Het is echt een super mooie plek.
In de avond eten in het restaurant bij de haven en daarna lopen we het dorp in, daar is het feest. We luisteren naar de muziek en de sfeer is gezellig. We maken het niet te laat.

Saint Valery

Uitzicht op Saint Valery en de Sommebaai

De kerk in Saint Valery

Prachtige huizen in Saint Valery
We willen de volgende dag met de stoomtrein mee, maar door het late tij en de wind die de dag erna west en harder is, besluiten we toch om de volgende dag weer verder te varen. Erg jammer maar we willen geen risico nemen om hier vast te zitten, want het tij wordt steeds later.
Stoomlocomotief uit 1904

De rijtuigen, Saint Valery

De trein rijdt over de brug in Saint Valery
Anderhalf uur voor hoog water kunnen we vertrekken, om 12:10. Een half uur eerder gaat het opeens heel hard stromen en komt de vloed binnen. Woh, dat stroomt hard. Toch gaan we op tijd weg omdat we niet té laat, voor het donker in Boulogne willen binnenkomen.
Afijn, niet zo slim want we hebben écht véél stroom tegen, in het begin varen we maar 1,5 tot 2 knopen, terwijl we ruim 6 kn door het water varen. Als het breder wordt varen we 3, vervolgens 4 en later gelukkig 5 knopen en het duurt bijna 2 uur, voor we op zee zijn waar we de stroom mee krijgen. Pfff, dit is niet echt fijn, volgende keer gaan we een uurtje later weg.
In de oude vesting, Boulonge

In de Somme hadden we nog wind, maar op zee komt hij vanachter en kunnen we niet zeilen. We gaan op de motor naar Boulogne. Gelukkig gaat het voorspoedig en komen we rond zeven uur aan en eten lekker aan boord.

We blijven een paar dagen in Boulogne. Nog even van Frankrijk genieten. Het weer is wisselend, af en toe regen, vaak bewolking en als de zon schijnt is het gelijk warm. We chillen in de oude stad, met zijn mooie gebouwen en vestingsmuren.

De dag erna nemen we de bus naar Wimereux, een leuke badplaats waar we gezellig over het strand en in het centrum het dorp verkennen. Tevens doen we een was en boodschappen en rusten lekker uit. We zijn wel weer aan het naar huis gaan toe, dus gaan we nu echt richting België en Nederland.