21 mei 2018

Naar Wells-next-the-sea

Zondag zijn we rond 10 uur met wat mistig weer uit Lowestoft vertrokken met bestemming Wells-next-the-sea. De voorspelde Oostenwind was er maar weinig, dus het eerste stuk varen we op de motor. Een uurtje later konden we de zeilen samen met de motor gebruiken en de laatste paar uurtjes kon zelfs de motor uit.

De eerste uren hadden we stroom tegen waar we met gemiddeld 4 knopen voeren, met de stroom mee gingen we tot 8 knopen.

Onderweg moesten we af en toe goed opletten op de lobster potten, vaak gemarkeerd met een vlaggetje, maar onderwater zit een lijn en een lobster kooi die we zeker niet in de schroef willen hebben.

Om 19:45 kwamen we bij de ingang van de haven aan, maar pas rond 9 uur, 2 uur voor hoogwater, kunnen we pas over de drempel heen. Daarom hebben we het anker uitgegooid en met de harde wind en stroom heeft hij die goed gehouden, gelukkig!

Rond 20:45 kwam er mist opzetten, oeps.
De havenmeester roept ons op dat we kunnen doorvaren omdat er mist opkomt, haalt hij ons alvast deels naar binnen. Gelukkig vaart een vissersboot voor ons die ons de weg wijst.
Halverwege moeten we draaien en tegen de stroom in wachten. Na een kwartier is ook het tweede gedeelte diep genoeg voor ons en komt hij met zijn bootje ons voorgaan. We slingeren tussen de nu verlichte boeien achter het bootje aan. Spannend hoor!
In het donker leggen we op de steiger aan, we zijn er!

We ruimen de boot op en rond half elf gaan we eten, we hebben ondertussen best trek.
Maandag slapen we lekker uit en drinken thee met ontbijt in de kuip met een heerlijk zonnetje en opkomend water en met nog net geen drijvende boten.
Wat een prachtige omgeving, dit is echt vakantie!!
Vandaag wandelen we lekker door het stadje en langs het water en droogvallende rivier en de boten.  Even lekker genieten.

Een paar dagen later hebben we van de havenmeester nog een aantal foto's van onze aankomst gekregen.
aankomst in Wells-next-the-sea tijdens schemering

Hieronder een filmpje gemaakt tijdens het ankeren en diverse foto's die we in het stadje gemaakt hebben.

Na laagwater stroomt het weer binnen

Ondiepe bootjes kunnen als eerste naar zee

Droogvallende bootjes

Naast de steiger blijf je nog drijven

Puttertjes in het dorp Wells

Engelse huizen in Wells

Mooie voetpaden langs de huizen

Engels huis aan de rand van Wells-next-the-sea

1. Hoi Caro en Leen,
    Ik heb jullie blog gevonden! Leuk om te lezen en om de foto's te zien van alle prachtige groene parken en landhuizen.
    Ik heb net de foto's van Lowestoft gemaild. Goede vaart en veel plezier! groeten Elly