12 mei 2018

Aankomst in Ipswich

De tweede dag zijn we in de middag vanuit Middelharnis vertrokken. De wind was wat onstuimig en in de middag was het wat minder. Met de wind op de kop en het grootzeil gereefd (het zeil heeft hiermee minder zeiloppervlak), hebben we heerlijk gezeild naar Stellendam en zijn we door de sluis gegaan en buiten gaan liggen. De viswinkel was donderdagmiddag gelukkig open, dus we hebben een lekker visje gegeten.

In het palaver met in totaal 4 boten besloten we tot een vertrek tijd van half 9. Zodoende zijn we om deze tijd ook vertrokken met heerlijk weer, met net genoeg wind om te kunnen zeilen. Rond 11 uur was er helaas te weinig wind, waardoor we een paar uur op de motor hebben gevaren.

In de middag en trok de wind aan waardoor het heerlijk zeilen was. Einde van de middag kwam bewolking opzetten. We wisten dat de maan maar een kleine sikkel was, dus het was echt erg donker. En het was ook erg koud, door het nog koude water.

In de nacht hadden we goede wind die ook nog toenam. Het was een voor de windse koers en de boot liep lekker. In het donker navigeer je dan toch op de plotter waardoor je ziet waar je ergens bent. In de nacht gingen we tussen de twee windmolen parken door en ook dat ging prima.

Na de windmolen parken werd het rond 5 uur gelukkig wat lichter en met de aankomst was het gelukkig al licht aan het worden zodat dit gemakkelijker te zien was. Nadat we bij Harich naar binnen zijn gevaren hadden we de stroom mee de Orwell op, waar we rond 10 uur konden vast leggen.

De tocht was zeker geslaagd, erg relaxed maar ook erg vermoeiend dus we nemen tijd voor een goede powernap.

Om 17:00 uur met alle bemanningsleden van de deelnemende schepen een steiger borrel en dat iserg gezellig. Dan eten en rond 9 uur gaan we naar bed.

Morgenmiddag gaan met de groep naar Butt & Oster in Pin Mail, een stukje terug op de rivier. Dit is een bekende zeilers pub, die je niet mag missen. Maandag avond is het diner van de vereniging en  daarna gaan we richting Lowestoft, afhankelijk van de weersverwachting.