14 augustus 2016

Jersey

We zijn uit Saint-Cast-Le Guildo vertrokken naar Saint-Malo. We zijn om 7 uur vertrokken en op dat moment nog niet veel wind. We varen op de motor, maar de golven van de dag ervoor stonden en nog wel, dus het was geen comfortabele reis. De reis ging toch best voorspoedig, het was immers maar 10 mijl en na een uurtje kwam Saint-Malo in zicht. Het aanvaren was nog niet zo makkelijk want ze gebruiken hier van alles als boeien; zowel betonnen palen als staken en gewone boeien en dat is toch wel wennen, in Nederland is dat wat meer standaard. Het laatste stuk was de koers meer naar het zuiden en konden we nog even het zeil bijtrekken naar de ingang van Saint-Malo.
Bij de haven aangekomen konden we zo een ontzettend grote sluis invaren, alleen de afmeer bolders lagen nogal erg hoog. Het lukte Caro toch om de lijn er in één keer erover te gooien. Na een paar minuten kwam ook de Calypso de sluis binnen varen. Enige tijd later ging de sluis dicht en werden we naar de andere kant geschut en toen de brug open ging konden we de sluis uitvaren. We gingen links af en zagen we haven liggen. We werden opgewacht door de havenmeester in een rib en kregen we een box toegewezen vlak bij de ingang met een prachtig uitzicht op de oude stadsmuur en de haven.
Saint-Malo is een echt leuk stadje achter een muur met allerlei leuke restaurantjes en winkeltjes en overal muziek. We hebben over de muur gelopen en door het standje, echt gezellig druk en in de nabijheid is ook een strand met een getijden zwembad.
De dag erna zijn we met de bus naar Dinar geweest. Dit is ook een heel leuk, ouderwets stadje met een eigen karakter. Deze plaatsje ligt aan het einde van de rivier de Rance, hier kun je ook heerlijk rondlopen, zowel in de stad als aan het water, bij de haven. In de avond kwam ook de lady Sky aan in Saint-Malo en dit was weer een gezellige bijkomstigheid.
Foto's: met de bus Jersey rond, het libaration plein in St helius, Leen voor de vuurtoren in het ZO van Jersey, Gorey.
Met de bemanning van de Lady Sky zijn we gezellig naar het strand/zwembad geweest, we hebben gezwommen en op het terras gezeten en met een drankje van het uitzicht genoten. We hebben ook nog een dag twee Hobie-cats gehuurd. Dit lukt in eerste instantie niet, maar na wat doorvragen door Tom lukte het toch en konden we ons in de wetsuit, reddingsvesten en trapeze hesje hijsen. Een Hobie-cat is een kleine catamaran die je met twee personen vaart, het lijkt een beetje een soort grote surfplank maar het gaat harder. In het begin is het even wennen maar na het draaien van een paar rondjes voelt het behoorlijk vertrouwd en kun je er al een speer mee vandoor. Een Hobie-cat heeft maar weinig wind nodig om snel te gaan. We waren in een minuut of tien aan de overkant van de baai, bij een plaatsje waar we de dag ervoor met de bus naartoe waren gegaan en langs de kust naar toe waren gelopen. En daarna overheerlijke gin-tonics hadden gedronken!

Het ging echt als een speer, alleen de overstag procedure ging anders, je kreeg hem niet door de wind. De oplossing was halzen (dus gijpen) en dan kun je weer terug varen. Het was al met al een sensationele ervaring!
We hadden bedacht om donderdag naar Jersey te varen maar wel vanuit Saint Cast. Daar kun je altijd weg en was de windrichting beter. Op woensdag was het noordenwind en zijn we naar Saint Cast gevaren. Het eerste stuk hebben we opgekruist, omdat de wind tegen stond en daarna was dit goed te bezeilen in een paar uurtjes. Dit was een heerlijke zeildag! In Saint Cast hebben we na een borrel aan boord van de Calypso gezamenlijk een pizza gegeten.
Donderdag zou het een goede wind zijn om naar Jersey te varen. Rond 13 uur gingen we op weg, het zou een lekker windje zijn van ten hoogste 19 knopen uit het noord westen, echter dit bleek uiteindelijk tot wel 27 knopen, windkracht 6, te zijn. We hadden in de haven al een rif gezet, maar dat bleek niet genoeg en we hebben een tweede rif gezet en ook de fok hebben we voor een deel ingedraaid. We liepen toch lekker ruim 7 knopen en bij het plateau de minquiers, een rotspartij, moesten we opkruisen om uit te wijken en om deze rotsen heen varen. Na deze rotsen konden we gelukkig afvallen naar stuurboord richting Jersey en kwam de wind wat ruimer in (halve wind) en dus was het wat rustiger varen. Na verloop van tijd konden we Jersey aanlopen langs de mooie kustlijn en was al het leed weer geleden. We zijn aangemeerd buiten de haven en daar wat gegeten, het was ondertussen al 8 uur geweest. Rond 10 uur konden we de haven in, toen was het water hoog genoeg.
De volgende dag is de Calypso aangekomen, zij vonden het weer een dag later beter. Zij zijn met minder wind voornamelijk op de motor hier heen gevaren. Nu liggen we in Saint-Heliers op Jersey, wat ook een heel leuk eiland is zoals we op dit moment kunnen bekijken.
We hebben hier inmiddels al een englisch breakfast gehad, heerlijk en in de avond hebben we met ons zevenen in de jachtclub gedineerd, dat was ook heerlijk en zeer gezellig. Gisteren hebben we met de bus een toer om het eiland gemaakt, en het is een geweldig mooi eiland.