20 december 2004

Op reis in Zuid-Afrika, per motor en daarna per auto

Week voor vertrek
Vrijdag 5 November 2004

Het is bijna zover ...
Nog 1 week werken, koffers pakken, reispapieren zoeken, internet surfen, lonley planets doorlezen.

De eerste 2 weken gaan we op de motor touren en voor de volgende vakantiedagen hebben we via het internet een auto gereserveerd in Durban. Deze zullen we in Johannesburg weer inleveren.

Voor de eerste paar dagen hebben we een onwijs gaaf hotel geboekt in de Drakensbergen, ziet er zo onwijs gaaf uit dat we daar eigenlijk wel 2 weken willen blijven, maar ja er zal nog veel meer te bekijken zijn...

Dus nu zijn we nog op zoek naar andere leuke plekken voor de laatste week.
We houden jullie op de hoogte Caro en Leen

Capetown: de eerste dagen
Woensdag 17 November 2004

Hoi Allemaal,
Hier een berichtje van ons vanuit een fantastisch Zuid afrika! We zijn goed aangekomen na een vlucht van ruim 11 uur. Een hele lange zit, maar een luxe vliegtuig waar we lekker 3 films hebben zitten kijken.
We kwamen om 23 uur aan, snel naar het hotel en met de hele groep aan de borrel. We hebben een leuke groep van 13 en 2 reisleiders. De wijn smaakt hier erg goed.

De eerste dag keken we 's morgens uit het raam: Strakblauwe lucht, heerlijk temperatuurtje, alles staat in bloei en een onwijs spectaculair uitzicht op de tafelberg. Ahh, wat een vakantie !!
Op weg voor de city tour, eerst naar de tafelberg omdat het weer zo helder was. Met de kabelbaan naar boven, met een hoogte van 1068 meter. Wat een superuitzicht op de kaap de goede hoop, de duivelsberg, lionhead berg en de rest van de bergen en kustlijn.

We hebben de townships bezocht, wel een dubbel gevoel om te kijken hoe deze mensen wonen en leven. Maar de mensen zijn niet vijandig en zwaaien vaak naar ons. Ze zien wel dat de toeristen veel werkgelegenheid opleveren. Er wordt veel gedaan in de townships om ze een beter leven te geven. Als ze er 20 jaar huur betaald hebben, worden ze eigenaar van het huis.
In het township zijn we in een cafe van Dhr Doemar geweest, dat is een jassmuzikant(bassist) die op ons jassfestival in Den Haag gespeeld heeft (2001). Daar hebben we een lekker fris biertje gedronken.
Kaapstad heeft een leuke en ontspannen sfeer, veel straatnaambordjes hebben nederlandse namen, ons hotel was in de bredastraat. Erg leuk! Het zuid-afrikaans is nog leuker dan het belgisch, je moet er even moeite voor doen, maar dan versta je het wel!

In de middag hebben we de Herrie Davidson voor Leen opgehaald, een prachtig nieuwe motor die veel herrie maakt!! Daar gaat Leen 2 weken op rijden, onwijs stoer dus!
Daarna hebben we lekker afgekoeld in het zwembad, met alweer een lekker rosé-tje, en dat gaat wel lekker hard na zweterige dag. Om 6 uur kwamen de andere motoren, Caro heeft een BMW F650cc, een mooie gele! Na alle contracten, motorchecks, paspoorten en rijbewijs controle was het allemaal geregeld. Morgenochtend gaan we op weg met totaal 13 motoren: 4 harleys, 2 BMW's en enkele suzuki's, honda's etc.

's Avonds zijn we met de hele groep naar The African Cafe gegaan. Een erg leuk traditioneel afrikaans restaurant, daar hadden we allerlei verschillende soorten afrikaanse gerechten, heerlijk! De bediening was traditioneel gekleed en zorgde voor afrikaanse muziek en dans.

Vanmorgen keken we uit het raam en het weer is helemaal anders. Het leek wel geregend te hebben en het was behoorlijk bewolkt. Na een lekker ontbijtje gaat het echt gebeuren: de motorkleding aan en naar de motoren. Na een korte uitleg over de verkeersregels; voornamelijk LINKS rijden, gaan we op weg. Voor een reisleider op de motor en achter een busje met de bagage en een trailer met reservemotor.
Na even wennen is het echt fantastisch rijden. Langs de bergen, langs de kust over de passen met lekkere bochten. Na een paar fotostops zijn we in Franschenhoek, met allemaal franse straatnamen en veel druivenranken, gaan lunchen. Tijdens de lunch begint het echt te regenen, dus regenpakken aan. Na de lunch zijn we eerst gaan tanken; dat valt niet mee met zoveel motoren en uiteindelijk trok iedereen zijn regenpak weer uit omdat het weer droog was. Vervolgens doorgereden naar Stellenbosch. Hier zitten we lekker in een gezellig en riant hotel waar we vanavond naar een heel leuk restaurant gaan, dat lees je in het volgende nieuws ...

Na 1200 kilometer: Port Elisabeth
Dinsdag 23 November 2004

Hoi allemaal,
We zijn nu in Port Elisabeth en we hebben er al 1200 kilometers in Zuid afrika opzitten. Wat een mooie routes hier om te rijden!! Vorig bericht was vanuit stellenbosch. Ondertussen zijn we via Bonnyvile, Oudtshoorn, Graaf Reinett en Addo naar Port Elisabeth gereden.

In bonnyville hebben we een kleine wijnproeverij gedaan, en gelijk wijn voor bij de braai ingekocht. We hadden bed en breakfast en we sliepen bij blanke zuid-afrikanen thuis, dit in schril contrast met de townships die we in kaapstad hadden gezien. De volgende dag zijn we naar Oudtshoorn gereden, erg mooie route, vergelijkbaar met amerika, genaamd route 62. Dit was een onwijs mooie route door de passen, langs bergketens en wijnvelden. 's Avonds zijn we nog in druipsteengrotten geweest.

In oudshoorn sliepen we in bunglowjes, weer met een zwembad. In de avond weer een baai met veel wijn en gezelligheid. De volgende morgen zijn we in een struisvogel farm geweest, daar fokken ze stuisvogels voor veren, de huid en het vlees. Het zijn mooie beesten, wel erg zielig dat ze er kaal uitzien, omdat de veren eruit getrokken zijn. Ook waren er struisvogels die op natuurlijke manier, dus niet zonder de broedmachine, de eieren uitbroeden. En de kleine struisvogels van 4 dagen oud waren onwijs lief.
Vervolgens gaan we de semidesert in, het is vrij warm maar ook een beetje bewolkt, dus niet onwijs warm. Het landschap wordt droger en steeds meer cactussen te zien. Het was een pittige rit, Ongeveer 300 kilometers. We hadden een goed hotel, dit waren omgebouwde slavenhuisjes, erg mooi gedaan. 's Avonds gingen we naar de vallei van desolation, met fantastische rotsformaties, daar hebben we de zonsondergang gezien. In het donker terug en in het hotel werden we verzorgt met een 7 gangen diner. Het eten is niet duur en vaak erg lekker. Wel veel vlees, vis hebben we bijna nog niet gegegen, maar misschien komt dat nog!

De volgende dag zijn we naar Addo gereden, daar hadden we weer een fantatisch hotel! Helaas was het wat weer wat bewolkt. De huisjes waren van leem met een rieten dak en binnen was alles van natuurlijke materialen. De huisjes stonden rondom een veld met een zwembad. Het eten deden we in een Lapa, een soort beschut plekje voor het eten en voor de braai en het kampvuur. Heerlijk, dit is echt vakantie, jammer dat de temperatuur maar 22 graden was, met harde wind. te koud om te zwemmen. Wel even lekker afkoelen na temperaturen van 32 en 38 graden de dagen ervoor. In de middag hebben we op het grasveld onze wijnvoorrad opgemaakt.

Gisteren zijn we naar het Addo elephant park geweest, daar hebben we echt gigantisch veel olifanten gezien. Bij de drinkplaatst waren wel 3 kuddes olifanten, van de bulls met grote slagtanden tot kleintjes van ong. 1 maand. Mooi hoor!

Vervolgens gingen we na de lunch naar het Schotia game reserve. Daar hebben we ook veel beesten gezien, zoals de zebra, de gemsbok, springbok, ilapa, wrattenzwijn, aapjes en een krokodil met de prooi van een paar dagen geleden: een struisvogel. Erg leuk, na de pauze gaan we op zoek naar leeuwen, in een apart vak zitten de leeuwen. Het lijkt hier toch wel wat op een dierentuin, maar dan veel groter, met als verschil dat ze hier zelf het eten vangen. Uiteindelijk zien we ze liggen, 5 mannetjes leeuwen, op een afstand van 2 meter ... Echt superspannend. We mochten niet gaan staan of plotselinge bewegingen maken. Je zag die ogen echt alles volgen, de adem schokte me even in de keel, woh wat spannend en wat een mooie beesten !

's Avonds hebben we daar gegeten en gaan we terug via het park, we zagen nog wat ogen oplichten van de dieren. Vanmorgen zijn we in een uurtje naar Port Elisabeth gereden, hier relaxen we wat. Morgen gaan we vroeg wel omdat we in Plettenburg bay een boottocht gaan maken en op zoek naar zeehonden en dolfijnen, dus het wordt weer vervolgt ...

Na 2600 km terug in Capetown
Zondag 28 November 2004

Hoi allemaal,
We zijn weer terug in Capetown na een paar mooie motorritten. Vanaf Port Elisabeth zijn we gereden via Mosselbaai, waar we een boottocht hebben gemaakt en zeehonden en dolfijnen hebben gezien. Wat een onwijs gave beesten die lekker rondspringen in het water. Zelfs een die zo klein was dat moeder hem omhoog duwde. Erg leuk.

Vervolgens zijn we doorgereden naar Knysna waar we weer een onwijs mooi hotel met een verwarmt zwembad hadden met een fantastich uitzicht op de wetlands. Daar hebben we de zon onder zien gaan in het zwembad. Wat een vakantie. Alleen vanaf het zwembad naar de kamer was even afzien (koud!) De volgende dag hebben we 2 mooie passen gereden met adembenemende uitzichten op de bergen en op de baaien. Oh, wat mooi!

Natuurlijk hebben we het "suidelijkste puntje van Afrika" niet overgeslagen. We hebben langs kilometers lange graanvelden gereden op weg naar het zuiden. Daar zag je bijna Zuid amerika rechts, Antartica voor en Australie links liggen, ook zag je rechts de atlantische en links de indische oceaan.

Dan snel weer verder want we gaan walvissen spotten, tenminste dat is wel de bedoeling, terwijl wij behoorlijk door aan het rijden waren, is de reisleiding druk aan het bellen waar de whales zitten. We komen in Hermanus, daar bij een parkeerplaats zien we ze in de verte. Allister, de chauffeur, weet een goede plek waar we dichterbij zien, en inderdaad op nog geen 20 meter afstand zien we ze. Voor ons een moeder een kind, geen kleintjes hoor, de moeder zal zo een 15 meter groot zijn. Dat ze zo dicht langs de kust zwemmen ongelofelijk, maar echt waar. En dan zien we wat verder van de kust op 100 meter afstand de whales omhoog springen, het gaat heel traag, maar ze komen uit het water. Super, dat kunnen we weer van het lijstje afstrepen. Dan rijden we naar het hotel, natuurlijk is er gezorgt voor een room with a vieuw op de baai.

De laatste dag was het ook weer heerlijk rijden langs de kust. Nog een pas met een onbeschrijfelijk mooi uitzicht. Ook zijn we nog naar Kaap de goede hoop gereden. Onderweg kom je daar allemaal suikerbossies tegen, dat zijn bloemen die je in nederland voor veel geld in de winkel kan kopen.

Het motor rijden in Zuid-Afrika is ons erg goed bevallen, met een groep van 11 motoren val je behoorlijk op. Er zijn veel afrikanen die aan de kant van de weg zwaaien, veel tegenliggers toeteren, flitsen met hun lichten en hun duim opsteken. We rijden steeds in baksteen formatie, dus rechts en de volgende links van de weg. Gisteren hebben we de motoren ingeleverd. Ze zaten vol stof en modderspetters, terwijl ze nog geen 2 weken geleden glommen. Maar daar hebben ze wel een mannetje voor.

Vandaag zijn we lekker relaxed aan het souvenier-shoppen in Capetown, vanavond gaan we nog met een catamaran in de baai varen en morgen vliegen we naar Durban toe, daar gaan we het andere gedeelte van dit land verkennen op eigen houtje. Natuurlijk ook erg leuk en spannend. Dat horen jullie volgende keer ...

Het lekkere eten en de recepten
Zondag 28 November 2004

Het is hier heerlijk eten, als je wilt lijnen moet je hier zeker niet naar toe gaan. We hebben natuurlijk zo veel mogelijk afrikaans gegeten, hier volgen twee recepten; De cheesecake als nagerecht en de bobotie voor hoofdgerecht:

Vinnige Kaaskoek (ofwel: stevige cheesecake)
  • Nodig:
    • Smooth cottage cheese (1 tub) (in nederland een soort kwark)
    • 1 can condensed milk
    • Lemonjuise to taste
  • Mix lemonjuice with condensed milk till thick
  • Add cottage cheese to milk
  • Voor de bodem: biscuitjes fijn stampen, boter erdoorheen roeren totdat het smeuig wordt.
  • Geheel opstijven in de koelkast
Ingrediënten Bobotie
  • 4 Boterhammen
Recept Bobotie
  • Uien goudbruin bakken
  • Suiker, citroensap, masala, peper, zout en gehakt toevoegen
  • Even laten sudderen
  • Hete chutney en perzik jam toevoegen
  • Geraspte citroenschil, rozijntjes en stukjes appel toevoegen en even laten sudderen
  • 2 Eieren, brood en melk tot een papje maken
  • Het gehakt laten afkoelen
  • Gehakt mengsel en eimengsel samen voegen en in een ovenschaal doen.
  • In de oven +/- 40 min op 200 gr
  • Daarna 1 ei geklutst met melk er bovenop gieten
  • En wat kokos er overheen strooien
  • Dan nog 5 minuten terug inde oven om het ei te laten opstijven.
Bobotie serveren met witte rijst en salade van fruit zoals mango, banaan, ananas, tomaat, komkommer en sla.
Zout-zure saus voor over de rijst hebben wij gemaakt, dit is een mensgel van: balsamico azijn, zoute en zoete ketjap en suiker.

Eetsmakelijk!

Onweer in de Drakensbergen
Dinsdag 30 November 2004

Hoi Allemaal,
Hier een berichtje vanuit de drakensbergen. Het is hier erg slecht weer, onweer en regen. We hopen dat het morgen beter wordt...

Gisteren hebben we afscheid genomen van de groep, ze hebben ons allemaal uitgezwaaid op de luchthaven, wij vlogen om half 2 naar Durban terwijl zij 's nachts om 1 uur naar nederland vlogen.

Na 2 weken met een leuke groep doorgebracht te hebben, staan we er nu alleen voor en kunnen we zelf de route, de overnachtingen, de fotostops etc. zelf bepalen. Even wennen, maar wel weer een hele uitdaging.

In durban aangekomen hebben we de auto opgehaald en dat was allemaal goed geregeld. Natuurlijk moesten we ook weer links rijden, maar dat is toch weer heel anders dan met de motor. Het stuur zit namelijk aan de verkeerde kant, net als de schakelbak, de knipperlichten en de ruitenwissers. In het vliegtuig hebben we ons oog laten vallen op de route naar de bergen toe, via de vallei van de 1000 hills. Daar zijn we dus naar toe gereden en dat ook dat is weer een geweldig mooie route. In deze streken is het allemaal nog groener en tropischer begroeit.

Probleem was dat we geen kaart hadden, waardoor we dus behoorlijk verdwaalde. De eerste bed en breakfast waar we informeerden hadden geen elektriciteit waardoor we er dus niet konden slapen. Wel vroegen we ons af hoe ze dan eigenlijk het electrische hek automatisch geopend hadden ...

De tweede poging was wel raak, we reden een smal pad in, maar wat een huis lag daarachter; 7 gastverblijven, zwembad en een gigantische tuin. In de avond hebben we in het omgebouwd treinstation gegeten, een mexicaans gerecht.

Vanmorgen zijn we relaxed wakker geworden en hebben we met een bakkie thee lekker vogels in de tuin gekeken, wat een kleuren.. Daarna hebben we eerst eens een goede kaart gekocht en zijn we op weg gegaan. Onderweg zijn we nog gestopt voor het Zulu-park. Daar hebben we de levenswijze van de zulu's bekeken; hun leemen hutjes met rieten daken, hun dansen om vrouwen voor zich te winnen (ze mogen meerdere vrouwen hebben), de huwelijksfeesten, etc, met een stuk uitleg erbij. Erg leuk en interresant.

Dan zijn we doorgereden naar de drakensbergen, het is echt in de middle of nowhere. De laatste 30 kilometer gingen langs leemen hutjes met koeien, kippen en geiten die overal over de weg liepen. Hier is het leven nog erg traditioneel. We begonnen zelfs te twijfelen of we wel goed reden. Maar uiteindelijk, na nog 2 checkpoints, zijn we aangekomen

Het is hier prachtig, de bergen lijken wel van groen fluweel. Het is alleen jammer dat het vanavond hier begon te onweren, de onweer blijft tussen de bergen echoën, zelfs de ramen trillen ervan.

Morgen gaan we als een wandeling met een gids maken en in de middag gaan we kijken of we op een paard kunnen blijven zitten.

Groetjes van Caro en Leen

Game park vanuit Richards Bay
Zaterdag 04 December 2004

Hoi allemaal,
Hier een bericht vanuit Richardsbay; de plaats waar mij zus Renske woont.

Het is hier heerlijk warm met een luchtvochtigheid van ongeveer 98%, het is dus behoorlijk benauwd. Maar het is vakantie dus we klagen niet!

In de drakensbergen hebben we zowel heerlijk gewandeld en genoten van alle prachtige natuur. De avond van onze aankomst waren er behoorlijke heftige thunderstorms. Maar in de ochtend was het weer opgeklaard en een onverwacht "high blue sky". De eerste dag hebben we een lichte wandeling gemaakt van een uurtje en gezwommen in het ijskoude bergwater en weer terug gewandeld naar het hotel. 's Middags is het ons gelukt om op ons paard te blijven zitten, terwijl Leen het van te voren toch niet erg durfde. Het ging zelfs zo goed dat we een dag later weer hebben gereden.

De tweede dag hebben we een wat heftigere wandeling gemaakt naar de Mushroom Rock, dat was anderhalf uur klimmen in de brandende zon! Maar het uitzicht was daarbij wel "baaie goed" (zoals ze dat in het zuid-afrikaans zeggen). Tussen de wandelingen en het paardrijden door hebben we heerlijk gezwommen in het zwembad, gelegen op de rand van de berg met een fantastisch uitzicht.

Het eten was in het hotel natuurlijk weer om de vingers bij af te likken. Het was zo een uitgebreid buffet met lekkere dingen dat je gewoon niet wist waar je moest beginnen. Dus proberen we om kleine porties te nemen en wat vaker op te scheppen. Heerlijk! Je moet hier niet naar toe om af te vallen.

De volgende dag zijn we binnendoor naar Richardsbay gereden, een rustige weg waar we lekker door konden rijden met uitzicht op de vele Zuludorpjes met hun lemen hutjes. Uiteindelijk komen we in Richardsbay aan, waar we eerst een tussenstop maken aan het strand omdat Renske nog aan het werk was. Richardsbay is een industriestad, maar toch ook veel groen, apen, slangen en insecten. Net als overal in Zuid afrika is ook haar huis/wijk ommuurd en gewapend bewaakt.

Vrijdagavond hebben we thais gegeten, het was heerlijk maar de volgende ochtend hadden we toch last van onze darmen, dit zal ook mede door de warmte, vochtigheid en het water komen. Vanmorgen zijn we heel vroeg weggegaan (5 uur!) voor het bezoek aan het Umfolozi game reserve.

Om 6 uur gaat dat open en in de vroege uren zie je de meeste dieren. En dat klopte! Ze hadden ontzettend veel impala's, reebocken, wildebeesten, zebra's, vlakvark (wrattenzwein), allemaal met jongen beesten. Verder hebben we de Kudu's gezien, deze beesten zijn erg groot en hebben enorme horens. Ook hebben we de giraffen gezien, met een paar jonge giraffen. Uiteraard een paar olifanten en niet te vergeten ook de white rhino, heel erg indrukwekkend als je er zo dicht bij bent met de auto. Ook zitten er in het park enorm veel roofvogels en gieren, deze laatste circelden met meerdere vogels rond een punt waar waarschijnlijk een prooi lag. We hebben prachtige foto's gemaakt, maar de verbinding is niet echt snel dus volgende keer proberen we weer de foto's erop te zetten.

Na een snelle lunch even relaxen en vanvond staan de garnalen van de braai op het menu. Morgen gaan we verder naar St Lucia, een moerasgebied. Tot de volgende update!

Turtle watching en Krugerpark
Zaterdag 11 December 2004

Hallo allemaal,
We hebben veel meegemaakt de laatste dagen, maar helaas bijna geen internet.

Na Richards bay zijn we naar St. Lucia gereden, dit is een watergebied welke aan de zee ligt. Daar hebben we 3 nachten een hotel genomen, tenminste steeds weer een nacht erbij. We hebben zelf door het park gereden, maar niet zoveel dieren gezien. We hebben aan de kant van de rivier gezeten, heel veel nijlpaarden gezien en heel veel krokodillen. We hebben er een boottocht gemaakt en daar ook weer veel nijlpaarden en krokodillen gezien. Maar wat we ook gezien hebben is de Fish Eagle; een mooie zwart-witte arend.

Dan komt het spectaculaire; we hebben ook een avond een Turtle watching tour gemaakt. Supergaaf. Daar zagen we een schildpad van ongeveer 1 meter een gat in de grond maken met zijn achtervinnen en daar vervolgens 100 eieren in leggen en dat weer met zijn sterke voor- en achtervinnen dit weer netjes dichtgemaakt nadat hij er nog even nepeieren bovenop gelegd had. En dat hebben we allemaal in het donker in het licht van een zaklantaard bekeken, om de turtle niet te storen. Vervolgens lopen we met hem mee naar de zee. Het is echt een hele aparte ervaring om dit te zien, de turtle-tjes zullen over een maand de zee inlopen en degene die dit overleeft zal ditzelfde over een aantal jaren zelf doen.
Heen en terug van de turtles was het in het donker zoeken naar wild, daar zagen we veel wild: nijlpaarden die aan het grazen zijn, zebra's, de gids haalde allerlei slangen van de weg af (liggen daar op te warmen op het asfalt), de gids haalde ook allerlei kameleons (van 1 tot 5 cm groot) in het donker uit de bomen, ook dat was een belevenis op zich!

Devolgende dag zijn we verder gereden via Swazieland naar het Krugerpark. Helaas hadden we erg regenachtig weer, dus van Swazieland hebben we weinig gezien. Net buiten de crocodile bridge hebben we in een guesthouse geslapen.

De volgende ochtend stonden we om kwart over 5 bij de gate, deze gaat PAS om half 6 open. Dus lekker vroeg op. We hadden natuurlijk nog niets in het krugerpark gereserveerd omdat we dat eerst even willen kijken of het wat is en of we er wel veel konden zien. We hebben onwijs veel gezien en het reserveren van slaapplaatsten ging erg goed, ze hebben nog redelijk veel plaats.
We hebben onwijs veel gezien in het krugerpark: Impala's, zebra's, giraffen en ook met jong, veel olifanten: deze worden nog wel eens kwaad als je de motor niet uitzet omdat zij op dezelfde freqentie met elkaar communiceren, veel roofvogels, gieren, secretarisvogel, heel veel vogels zoals neushoornvogels, bijeneters, de oereboeroe vogel, 4 keer een uil!; 1 overdag en 3 in de avond, kleinere vogels met onwijs veel kleuren. De tweede dag zijn we om 4:30 weggegaan (vanuit het kamp kan je een uur eerder het park in) en toen zagen we 3 leeuwen die tegen elkaar brulde en elkaar achterna zatten, spannend!! Later zagen we nog 2 keer een hyena die naast de auto liep, oeps..

In het park hebben we in leuke ronde huisjes met een rieten dak geslapen, wel gelukkig met airco want het is hier behoorlijk warm. Het eten 's avonds is weer niet goed voor de lijn, weer een buffet met meerdere voor, hoofd en nagerechten. Maar na 9 uur is alles dicht en dus gelijk na het eten naar bed want de volgende dag is het vroeg dag.

Helaas hebben ze hier niet zo goed internet en als je een PC gebruikt kan deze niet altijd usb-connectie aan, vaak windows 95-98. Dus het uploaden van de foto's lukt nu dus ook niet. Maar als we weer thuis zijn over een paar dagen al, zetten we foto's er zeker op!

Groetjes Caro en Leen

Weer thuis in het koude Nederland
Donderdag 16 December 2004

Hoi allemaal,
Het zit er weer op, helaas, wat is dat weer snel gegaan! Maandag nacht gingen we met een temperatuur van 35 graden in de avond weg, terwijl we het met mist en -1 graad wel een erg grote overgang was. En plotseling is het dan afgelopen.

Na het krugerpark zijn we richting Joburg gereden, een rit van 500 kilometer, onderweg hebben we een B+B; bed en breakfast genomen in een engels georienteerd stadje. Daar hebben heerlijk forel gegeten.

Aangekomen in Joburg wilden we eigenlijk niet echt de stad in, het is een gigantische grote stad met veel criminaliteit. De eigenaar van het hotel vertelde ons dat we het beste naar de wijk Salton konden gaan, dit is een toeristisch centrum. We kwamen daar aan, hadden ons niet gerealiseerd dat het zondag was en op zondag is het allemaal dicht. In Salton was dus niets te beleven. Wij gedesilusioneerd terug naar het hotel. Daar hebben we van ellende eten besteld van een van de toko's die wel open waren.

Op maandag wilde dus nog wel wat souveniers kopen, maar op maandag is het verkeer behoorlijk druk. We hebben dus eerst onze auto op het vliegveld ingeleverd en ons door de eigenaar naar de fleemarket laten brengen. Met de auto is alles goed, geen schade gemaakt. Het was wel vreemd rijden hoor, er zaten namelijk een paar foutjes in de auto: schakelen aan de linkerkant, je grijpt dus altijd mis met je rechterhand. Gaan we de hoek om, gaan opeens de ruitenwissers aan, maar als het regent gaan opeens de richtingaanwijzers aan: ze hebben alles omgewisseld! Ook is de binnenspiegel even wennen, als je rijdt kijk je er bijna niet in, de spiegel zoek je aan de rechterkant en zit je links op de pasagiersplaats dan staat hij steeds verkeerd en kan je er niets in zien. Het is wel even wennen, maar na 2600 kilometer gaat het best goed en is het thuis weer precies andersom ..
Bij aankomst bij de fleemarket zagen we de dichte hekken; OEPS, deze vlooienmarkt is op maandag dicht. Daar gaan onze souveniers dachten we. We zijn bij een winkelcentrum afgezet en daar hebben we wat gewinkeld, er waren niet veel van die leuke souveniershops, maar uiteindelijk hebben we nog wel wat kunnen meenemen, onder andere een mooie Djembee! Achteraf gelukkig niet te veel ...

Afijn, in het hotel nog lekker even gedouched voor we de tassen inpakken. Zoveel mogelijk in de tassen en zo min mogelijk in de handbagage. En dat lukte (maar ze waren niet te tillen).
Komen we bij de incheckbalie, maar het is balen, de tassen 9 kilo te zwaar. Bijbetalen? Wat kost dat? 145 wat? WAT EURO? Nou dat nemen we wel wat meer handbagage: Dus met een lichte rugtas met breekbare souveniers, een zware rugtas van 9 kilo en een djembee het vliegtuig in. Dat mag dus wel, als je het maar zelf sjouwt ...

De vlucht naar Nederland is een lange zit, ongeveer 10 en half uur vliegen. Het toestel is minder ruim als het vliegtuig die ons naar Kaapstad heeft gebracht. Gelukkig konden we wel wat slapen en om kwart voor 10 landen we in Nederland; mistig en -1 graden. De vakantie is voorbij, het is een fasinerend land met verschillende vegetaties en de natuur die hier echt leeft. Rest ons nog om een mooie foto rapportage te maken en nog vaak aan deze mooie herinnering terug te denken. Bedankt voor de belangstelling en als je vakantieplannen hebt, Zuid-Afrika is echt een aanrader!