23 juni 2016

Eerste dagen in Engeland

Het weer is nog erg wisselvallig. De eerste dag in Dover was het erg slecht; alleen maar regen, harde regen en wind. Om een uur of 3 droogde het een beetje op en deed de zon zijn best, maar het was zo vochtig dat het zicht nog erg slecht was. Zo zagen we op de dag van aankomst het Dover Castle, maar op deze dag was hij niet te zien. Deze dag besteden we dus aan binnen zitten, Caro doet de was, maar dat is geen goed idee omdat de was uit de droger toch nog niet helemaal droog is en dat ook niet wordt met die regen. Dus alle was die nog niet droog is wordt binnen opgehangen. Leen gaat aan de slag met meel en gist en bakt een lekker brood. Gelukkig konden we er toch nog even uit aan het einde van de middag.
De dag erna begint met behoorlijke mist. De boten die weg willen varen wachten dat nog even af. Wij gaan op weg naar de Dover white cliffs. Eerst een stuk omhoog om daarna over de cliffs te lopen. Leuke wandeling met mooie ver- en diepte-gezichten, gelukkig is het helder weer. Aan het einde komen we uit bij de vuurtoren en bij Mrs Knotts met haar zelfgebakken taartjes in een oud-engelse entourange met Engels thee servies, tafeltjes en bloemenbehang. Daarna lopen we naar het volgende dorp, waar we nog even moeten zoeken naar het busstation waar we de bus terug nemen naar Dover.
De dag erna was er een zwakke zuidenwind voorspeld, deze zou net voldoende moeten zijn om te kunnen zeilen. We moeten wel voor 5 uur het dok uit, daarna gaat de deur dicht. Dat lukt, we zijn voor 5 uur op zee en het zicht is goed maar helaas nog geen wind. We ronden kaap Dungeness en hier wordt het zicht al een stuk minder. De wind trekt later gelukkig wat aan en we kunnen nog lekker een paar uur zeilen. Als de stroom tegen gaat staan, zetten we wel weer de motor erbij aan. Het zicht wordt wel steeds minder waardoor we alleen water en mist zien en niet de omgeving. Jammer, zo missen we de mooie kustlijn. Om kwart over 12 varen we het lock in van Eastborne, na een tocht van 45 mijl. En als we binnen liggen trekt het open en komt de zon!

Eastborne lijkt een megahaven in een vakantiepark met een straat van restaurants en megawinkels. We doen wat boodschappen en eten gezellig op de boot. We drinken koffie met Hans op onze boot en ondertussen breekt de hel los; onweer, bliksem en felle regenbuien en dat gaat de nacht zo door. We liggen gelukkig lekker in de haven. De volgende ochtend blijkt helaas dat door het weer de wifi uitgevallen, dus het weer ophalen wordt weer moeilijker.

We hebben besloten vandaag naar Brighton te varen en we vertrekken om 13:00 uur. Het zicht is goed, maar ook vandaag laat de wind het afweten en we varen dus ook weer op de motor. We ronden Beachy Head en de Seven sisters en daarna zien we de buien weer komen en het zicht weer verminderen. De zeilpakken gaan weer aan en inderdaad regen en slechter zicht. Rond vier uur arriveren we in Brighton en nadat we zijn aangekomen gaat het echt doorregen met bijbehorende onweer. Wij eten lekker stamppot zuurkool alsof het winter is, gezellig!
Morgen gaan we een dagje relaxen en daarna zien we weer verder, tot later.