24 juli 2019

Dwars door de Rocky Mountains

Vandaag gaan we naar Canmore, 300 kilometer ten zuiden van Jasper door het Nationaal park. We rijden
daarvoor over de Canada highway 1. Op de weg zijn de toeristische en uitzichtpunten goed aangegeven en het advies is ook om er de hele dag de tijd voor te nemen. We stoppen dus vaak bij een uitzichtpunt, een waterval of een mooi meer. Nadeel dat het goed is aangegeven is dat het dan wel druk is en niet alleen de auto's maar ook bussen stoppen vaak bij deze locaties.

We beginnen met achtereenvolgens de Anthabasa falls die erg imposant zijn en daarna de Sunwapta falls. Je vraagt je elke keer af waar ze dat water allemaal vandaag halen. We zien niet meer zo veel sneeuw liggen. Vervolgens komen we langs een aantal bergen. Deze zijn imposant, het lijkt alsof de aardplaat loodrecht omhoog is geschoven, Het lijkt glad gesteente en bestaat uit allemaal plakjes.

Na ongeveer 100 kilometer komen we in het Icefield Center National Park. De bergen die we nu zien hebben allemaal nog meer sneeuw en we zien er ook gletchers op de bergen. De rivier loopt naast de weg, het eerste gedeelte loopt de stroom noordelijk en later zien we hem echt zuidelijk lopen en na de Sunwapta pas loopt de rivier naar het zuiden en daarna het oosten landinwaarts, zelfs helemaal tot Winipeg.

Na 230 kilometer komen we bij Lake Louise, dit zou echt een supermooi meer zijn, maar het kan op dit soort dagen erg druk zijn. Nou dat was zeker zo, de mega parkeerplaats was al vol, en uiteindelijk konden we toch parkeren, dit werd gelukkig door de parkwachten in goede banen geleid. Maar als het op de parkeerplaats al druk is, is het bij het meer nog veel drukker. Je kon er net lopen.

Het meer is mooi groen en er varen diverse canadese kano's. Aan de andere kant van het meer zien we meerdere gletchers. We hebben een lekker ijsje genomen en even in de schaduw gezeten, in de zon is het nu echt erg warm.
Bij het meer staat ook een echte indiaan die traditioneel gekleed is, dus toch even mee op de foto.

Na het bezoek aan Lake Louis zijn we verder gereden naar Canmore waar we een hotel hebben. We hebben bericht gekregen dat ons hotel was omgeboekt. Nu hebben we echt een superkamer in een Spa centrum, met o.a. keuken met een eiland met kraan en afwasmachine, koelkast, wijnkoeler, magnetron en elektrisch kooktoestel. Verder een zit-en eetkamer,  2 slaapkamers, 2 badkamers, 3 (elektrische) haarden, 2 TV's, balkon met elektrische BBQ, was- en droogmachine en uiteraard een airco. Niet dat we het allemaal gebruiken, maar ik heb toch even een was gedaan, dat is toch wel makkelijk. En de airco hebben we ook wel nodig hier.

Het ontbijt doen we ook altijd zelf op de kamer, omdat er altijd wel een koelkastje is. Voor onderweg hebben we een kleine koeltas gekocht waar we in elk hotel ijs kunnen meenemen en halen we regelmatig wat fruit, broodje of een salade.

De volgende dag doen we lekker rustig aan, we slapen uit, ontbijten op ons gemak. Om een uur of 10 stappen we in de auto om in de Johnston Canyon een wandeling te maken. We rijden binnendoor en lekker relaxed op een rustige weg. Als we aankomen zien we opeens de drukte, de parkeerplaats is al vol en dus parkeren we een stuk verder langs de weg. We lopen achtereen volgens naar de lower falls en daarna naar de upperfalls. We lopen langs de rivier die op sommige punten erg small is. Op echt smalle punten is een brug aan de zijkant gemaakt voor iedereen die langs de rivier deze wandeling doet. Het is erg druk, maar het zijn ook echt weer mooie watervallen. We lopen na de tocht weer terug naar de auto en rijden daarna terug. Onderweg zien we een aantal auto's stilstaan en we zien een jonge zwarte beer in de berm lopen. Leuk, ook wij stoppen dan natuurlijk!
Onderweg eten we eindelijk een keer blueberrie pancakes voor de lunch, dat wilden we al eerder maar vaak kan dat met de lunch niet omdat het een ontbijt gerecht is. Lekker en het vult goed.

We slenteren nog even door het dorp van Canmore en relaxen daarna in het hotel. Met het diner eten we pullled pork bij een saloon tent.

Morgen gaan we weer inpakken na twee nachten in de luxe gelogeerd te hebben. We gaan naar Calgary waar we de dag erna de auto inleveren en het vliegtuig nemen naar Montreal waar we naar mijn oom en tante gaan, zij zijn 50 jaar getrouwd. Hier zijn mijn ouders al gearriveerd en mijn zus met familie zijn er ook al in de buurt.