1 juni 2014

Voorjaarsvakantie Oostkust Engeland 2014

Ipswich

Op donderdag morgen vertrokken op ons gemak richting Stellendam. We zijn met ons drieën aan boord, Giovanni gaat mee met de hemelvaartsvakantie.

Na een dag in rustige wind komen we aan bij de Goereesche sluis, daar is er nog een spannend moment met een echtpaar dat maar moeilijk kon kiezen waar aan te leggen. Eerst maken ze vast, maar wilde toch liever een bolder verder vast maken terwijl er ruimte genoeg was in de sluis, vervolgens lukte dat ook niet en ondertussen lagen ze een halve meter van de brug vandaan.

We hebben aan de buitenkant en gewacht op de anderen en ondertussen een maaltijd klaargemaakt. Uiteindelijk arriveerde iedereen.

Na wat gegeten te hebben volgde het palaver op de 'Brise'. Met alle bemanning van de 5 boten binnen op de koffie en thee. Nadat de voors en tegen tegen elkaar afgewogen te hebben werd bijna volledig democratisch besloten dat we 's morgens om zeven uur zouden vertrekken. Of was het nou half zeven?
Uiteindelijk gooien we de volgende morgen om half zeven los, leuk voor degenen die dachten dat het zeven uur was. Er stond in het Slijkgat toch nog een redelijk windje een 3 kleine 4, terwijl de voorspellingen minimaal waren.
Een aantal boten hesen gelijk de half-winder en anderen direct de spi. Zij waren snel met een voorsprong weg. Wij zagen dat de half-winders niet zo geweldig gingen en bleven op de op genua varen wat redelijk ging met een halve wind. We zijn tot ruim het Goeree platform naar buiten gevaren en vervolgens gegijpt en langs de vaarweg de zuidelijke richting gevolgd door het ankergebied tot we zuidelijk genoeg waren. Daarna zijn we de rotonde overgestoken naar de noordelijke kant van de vaarweg.

We hadden de wind van achter en daardoor was de reis best hobbelig. De laatste 35 Miles tussen de windmolens door duurde toch wel lang, dan ben je moe, de wind zakt wat in, niet meer de 20-23 knopen maar het is afgezwakt tot 13 knopen. Uiteindelijk waren we rond een uur of drie in Felixstone. Onderweg hadden we gehoord van de Isa Lei aan de half penny steiger waren gaan liggen in Harwich. Wij waren ook erg moe en dachten dit ook te doen maar daar aangekomen bleek er geen plek meer te zijn. Dus zijn we weer door gevaren de River Orwell op waar het wel erg donker was zonder maan. Na even gevaren te hebben begon het toch wat te wennen en een stuk verder lagen een aantal vrije moorings. Na vastgemaakt te hebben lagen we binnen vijf minuten in bed, heerlijk lekker slapen!!
De volgende morgen al om half acht wakker!! Het was prachtig in het ochtend zonnetje en de stilte van de rivier met een kopje thee wakker te worden. Lekker ontbeten en wat later kwam er een boot van de IJmuiden groep naast ons liggen, die waren net binnen gelopen. Via de marifoon werden we opgeroepen om gezamenlijk naar Ipswich te varen, een tochtje van een drie kwartier, gezellig dan zie je alle andere boten.
Na de sluis in de haven van Ipswich aangekomen waren een aantal vrije boxen zodat we ons allen aan een zelfde stijger liggen. Nu was iedereen binnen, lekker gezellig op de steiger elkaars belevenissen vertellen en welke route iedereen had gekozen. Hierna kon een ieder voor zichzelf bepalen wat hij ging doen. Wij togen lekker het stadje in lekker een beetje dwalen door Ipswich en een vette sausage gekocht,er was ook een gezellig markt je aan de gang.

Brightlingsea
05 juni 2014

We zijn een dagje met de hele groep naar Pin Mill geweest, met 30 mensen verdeeld over 2 boten. Wij voeren met de Mesdames van Joost mee.We hebben in de Woolverstone haven gelegen en vandaar uit was het een half uurtje een mooie wandeling naar Pin Mill. De dag erna zijn we met de dubbeldekker naar Stanford Mill geweest een oud engels plaatsje, wat ook erg leuk was.

We hebben het Ipswich bezoek beëindigd met een gezamenlijke BBQ, die erg gezellig was. We hebben besloten om met een groepje naar Brightlingsea te varen.

We vertrekken om 7 uur en gaan eerst door het sluisje en vervolgens op de motor de Orwell. Sommigen van ons proberen te zeilen maar de wind is niet zo hard en wij blijven op de motor varen.Bij Harwich aangekomen staat er een lekker windje en gaan ook bij ons de zeilen omhoog. We kunnen gelijk aan de
wind de zee insteken richten het windmolenpark langs de blackwater. We maken een lekker lange slag. Nabij het windpark gaan we overstag,richting de backwater. Dit gaat echt geweldig! Voor dat we het weten zijn we weer richting het land en dat met een snelheid van gemiddeld 7 knopen.
We worden opgeroepen door de Mesdames met de melding dat we een opstruction tegemoet varen en onze koers beter kunnen verleggen, wij hadden onze twijfels of deze obstruction echt gevaarlijk is, maar hebben ons koers toch maar wat verlegd zodat we er tussendoor konden varen. Door een verandering van wind moesten we toch nog een keer overstag omdat we het
anders niet zouden halen.

Caro had berekent dat er twee meter verhoging was zodat we makkelijk over de ondiepte konden en daarmee de route konden afsnijden. Makkelijk zeg onze nieuwe plotter die de actuele waterstand aangeeft. Het ging prima. De anderen deden dit niet en vaarden om, dus we waren toch eerder in Brightlingsea aangekomen. Na aangelegd te hebben aan de steiger was dat het einde van een geweldig dagje zeilen.

Toen iedereen binnen was en had geluncht was het tijd om de bijbootjes op te pompen zodat we naar de kant konden want de watertaxi vaarde nog niet. We hebben wat gewandeld, het is een typisch Engels plaatsje maar ook wel wat verpaupert. we hebben een bitter biertje in Kings Head gedronken op het terras en Giovanni heeft daar nog even gebiljart met Rudy. 's Avonds lekker op de boot gekookt en bij Joost op de boot een borreltje gedronken. Na een gezellig avondje was het weer heerlijk tijd om naar bed te gaan.

De planning is om de volgende middag naar Heybridge Bassin te gaan. Het is nog niet duidelijk of en wie er daar nog mee gaan. We gaan het beleven.

Onderweg naar Brightlingsea: https://youtu.be/YAGaDWyvBoA

Heybridge Basin
7 juni 2014

We gaan naar Heybridge bassin en er alle 5 boten gaan mee. Caro heeft gebeld en er is plaats in de sluis van 16:30 en 17:00 en ook in de haven.
Vanaf Brightlingsea vertrekken we om 12:30 uur naar Heybridge bassin. Er is helaas vrijwel geen wind dus dat wordt de hele weg motoren.

We varen voorop en snijden de ondiepte af naar de Blackwaters. Op de kaart is het daar het hoogste punt 5 decimeter en het water is al minimaal 2 meter gestegen en dus dat moet kunnen en inderdaad dat ging prima. Niet iedereen volgde, alleen de Mesdames voer ons achterna en de anderen vaarden om.
Het is rijzend water en daarom hebben we de stroom mee en lopen makkelijk 5 tot 7 knopen. We moeten wat gas terug nemen anders zijn we er te vroeg aan. Onderweg begint het nog even behoorlijk te regenen, toch maar wel de pakken aan.

We komen toch ruim een uur te vroeg aan en We maken vast aan een mooring. Samen met de Silure eten we door ons opgewarmde sauzijnen broodjes op en wachten een uurtje af.

De sluis/havenmeester roept ons op dat we met de eerste vier boten de eerste sluis in mogen, dit is dan een half uur voor hoogwater.

Het gouda licht springt op groen en we varen naar binnen met de staken aan bakboord en de dieptemeter begint al weer vervaarlijk te piepen even iets meer naar het midden sturend verdwijnt het gepiep.

In de sluis gaat alles met de hand gedaan en we worden alleraardigst ontvangen. Giovanni, Leen en Caro helpen ook mee duwen om de deuren te sluiten. Vlak achter de sluis kunnen we bij elkaar liggen, ook met de laatste boten die met hoogwater om 17:00 door de sluis liggen. We slepen er wat tafels bij elkaar en iedereen neemt wat te drinken en te knabbelen mee zodat we met etenstijd al haast geen honger meer hebben. Toch gaan we met de hele groep gezamelijk bij de pub aan de overkant wat eten. Er worden tafels bij elkaar geschoven en het wordt een gezellige boel.

De volgende dag gaan er twee boten al weer vroeg weg om 6 uur, de silure gaat richten london en de optie gaan naar Nederland. De verwachting is dat het heel hard gaan waaien dus we zijn benieuwd of ze ook echt gaan, en jawel hoor de volgende morgen waren ze vertrokken.

Wij gebruiken de dag om heerlijk te wandelen en na een hele tijd langs de rivier gelopen te hebben komen we aan bij beeley falls, erg mooi. Daarna de hele tocht weer terug naar de boot gemaakt en op de terug weg nog even langs de supermarkt geweest en nog even getwijfeld of we vlees zouden meenemen voor de barbeque maar we wisten niet zeker of iedereen daar wel zin in had.

Terug bij de boot bleek van wel, dus is Giovanni nog even terug gefietst op een geleende fiets om een groot stuk varkensfilet te halen. Iedereen maakte van alles zoals salades, meloen en zelfs bloemkool klaar en bracht ook vlees, worstjes, drank en sauzen mee waardoor het een echt heel gezellig tafelen werd naast de BBQ.