9 juli 2019

Naar Vancouver Island

De tweede dag in Vancouver gaan we voor een goed ontbijt bij de ontbijtzaak Cora, gevonden op het internet. Geen burger of ander vet ontbijt, maar yoghurt met een smoothie, lekker! Na het ontbijt gaan we naar naar het Museum of Anthropology. We vragen zowel bij het hotel als de kaartverkoop welke bus we moeten hebben. Iedereen heeft een ander idee. Welke en waar we de buskaart moeten kopen is ook niet duidelijk. Uiteindelijk wachten we op de bus voor de deur, bus 5. De chauffeur neemt ons mee en zet ons af bij de volgende bus. Betalen? Nee hoor, doe dat maar in de volgende bus. In de volgende bus blijkt dat we niet met onze creditcard kunnen betalen, deze heeft geen wifi.

Helaas heb ik niet voldoende muntgeld voor de kaarten, maar ook dat vind de buschauffeur geen probleem en levert ons voor $5 (ipv $6) bij het museum af. Het museum is interessant, hierin staan van diverse volkeren oudheidkundige voorwerpen. Wij komen toch wel voor de first nations en daar zijn totumpalen en houtsnijwerken van te zien, inclusief uitleg. Uiteraard lopen we de rest van het museum ook door, er is voldoende te zien. Na het museum proberen we weer met dezelfde bussen terug te nemen, maar zijn niet helemaal zeker waar we nu eigenlijk zijn in- en uitgestapt. Ook hier is de chauffeur erg behulpzaam en komen we weer waar we zijn moeten, nu wel met de juiste gepast munten. In de avond eten we makkelijk, bij de supermarkt kun je je bord vol scheppen en het daar opeten, lekker en niet te veel, prima.

Na weer een lekker ontbijt bij Cora pakken we in en gaan naar het vliegveld om de auto op te halen. We konden weer geen kaartje kopen bij de supermarkt voor de combinatie bus en skytrain en de chauffeur verzoekt ons het kaartje bij de skytrain te kopen. We vragen de chauffeur waar we het beste uit kunnen stappen en diverse mensen in de bus helpen door het station aan te geven waarbij we het kortste met onze koffers hoeven te sjouwen, grappig hoe iedereen ons probeert te helpen.

Op het vliegveld halen we de auto op en het gaat echt heel snel. Na een paar handtekeningen zitten we in de auto met wat papieren zonder enige uitleg. Dus eerst even kijken hoe het werkt en dan rijden we weg. Zonder TomTom en dus met een ouderwetse papieren kaart rijden we door Vancouver; wat een drukte, de verkeerslichten aan de overkant. Oeps daar is het wel erg druk, waar moeten we naartoe en waar staan die borden? Het is behoorlijk wennen aan het rijden, maar uiteindelijk komen we uit in Horseshoe-bay, waar we de boot nemen naar Vancouver Island. De boot is net weg, zodat we op ons gemak naar het dorp lopen waar we wat eten voordat we op de boot stappen. Ondertussen miezert het niet meer, maar is het echt gaan regenen. Het zicht is ook echt niet zo best en daarmee zien we onderweg niet veel. Na een korte rit op het eiland komen we in het hotel aan, we eten wat bij de golfclub en dan zijn we snel in diepe rust.

In het hotel is deze keer een lekker ontbijt inbegrepen. Vandaag is het een mooie tocht en helaas is het weer bewolkt, miezert en regent het. Onderweg wandelen we in de regen door het regenwoud, er staan daar bomen tot 800 jaar oud met een grote omvang. Het woud is een beetje spooky met veel langharig mos op de takken.

Ondertussen heeft Leen een app, Android auto, op zijn telefoon gezet, Dat viel niet mee omdat dit met een telefoon uit Nederland eigenljk helemaal niet kan. Met de gedownloade offline google maps en een USB kabel komt de kaart op nu het scherm in de auto en zijn we niet meer afhankelijk van de papieren kaart. De techniek staat voor niets!

De komende drie nachten vertoeven we in een appartement in Ucluelet. Na aankomst verkennen we het dorpje, doen wat boodschappen en boeken een excursie om twee dagen later beren te spotten.
De volgende dag wandelen we een gedeelte van de Wild Pacific Trail, het is veel klimmen en dalen, maar met mooie uitzichten.
In de middag rijden we naar het andere dorp aan de Westkust van Vancouver Island, Tofino. Het is een leuk dorp en ook hier vliegen de watervliegtuigen weer af en aan voor rondvluchten over het eiland. We nemen ook een kijkje op het lange strand van het Pacific Rim Nationaal park. Het zandstrand ligt bezaaid met bomen en surfers genieten van de golven die er ondanks het gebrek aan wind toch staan. Na al die dagen van bewolking en regen schijnt deze namiddag eindelijk de zon en is het heerlijk vertoeven met de voetjes in het water, lekker!