5 juli 2019

Zomer vakantie in Canada

Dit jaar gaan we wat anders doen. Niet zoals afgelopen jaren met de zeilboot op vakantie maar 4 weken naar Canada. Aanleiding is het 50 jarig feest van mijn Oom en Tante die al lang in Canada wonen.
Normaal plannen we niet zo veel, maar in deze tijd van het jaar blijkt het wel nodig om te plannen; we gaan de eerste drie weken met de auto in West Canada rondrijden, daarna vliegen we naar Montreal en daar verblijven we en paar dagen bij de familie voor de feestelijkheden.

Eind Juni is het zover, het is vakantie. Het eerste weekend van de vakantie gaan we nog naar de boot om daar te genieten, het is namelijk heerlijk weer. Zondag avond zijn we thuis en het inpakken gaat van start: kleding klaarleggen en inpakken, nog wat attenties voor de familie gaan mee, allerlei dingen die handig lijken gaan in de koffer en uiteindelijk hebben we naast de twee rugzakken ook twee tassen met ongeveer 16 kilo klaarstaan.

Woensdag 3 juli is het zover, na het ontbijt ruimen we de laatste dingen op en gaan we op weg. Met de metro en de trein komen we op Schiphol. Daar is alles geautomatiseerd; het afgeven van de koffers en het scannen van de paspoorten, goh, de laatste keer dat we er waren ging het nog op de ouderwetse manier.
Volgens planning vertrekt het vliegtuig en Wij storten ons als kleine kinderen op het scherm voor ons. Onderweg zien we onder ons bij Groenland en bij het Oosten van Canada bergen, gletsjers en ijsschotsen in zee drijven, een fantastisch mooi uitzicht. Tussen het diner en een kleine hap pizza door kijken we allebei drie films.

Na een vlucht van 9 uur is het in Vancouver dezelfde tijd als we in Nederland opgestegen zijn. maar het voelt als middernacht en we voelen ons moe. Maar buiten schijnt de zon en is het pas middag.  We nemen de skytrein naar downtown Vancouver. We verdiepen ons in de plattegrond en het blijkt een uitdaging om ons hotel te vinden en met de tassen en de heuvels op en af te lopen. We zijn dan ook echt blij dat we er zijn! Het is inmiddels pas 18:30 uur: maar wij gaan echt slapen, maar dat valt niet mee als je te moe bent en buiten is er nog allerlei herrie.

In Nederland is mijn verjaardag dan al begonnen en ik krijg al wat berichten binnen. Toch maar het geluid en de tril functie uit zodat ik toch even door kan slapen. De volgende dag zijn we Om 5 uur klaarwakker en lezen en beantwoorden de berichten, leuk! Om 6 uur gaan we buiten kijken of er al iets te ontbijten valt. Er is naast de fastfood nog niet veel open maar uiteindelijk hebben we toch een ontbijt achter de kiezen. Het eten is wel weer anders dan thuis en daar moet je toch wel aan wennen.

Na het ontbijt doen we onze wandelschoenen aan en gaan wandelen naar het Stanley park. Onderweg lopen we langs een jachthaven naar het schiereiland. Er komen allemaal water vliegtuigen over die achter de jachthaven op de rivier landen, reuze interessant! Uiteraard maken we er foto's van, maar de vliegtuigen blijven maar komen en gaan. Dan komen we bij de Totem palen en het is echt wel indrukwekkend, van 3 tot 10 meter hoog en uiteraard van verschillende stammen. We laten ons in de souvenir winkel verleiden tot het kopen van een shirt van ons beide, een leuk aandenken.

We wandelen door het bos, langs lake Beaver waar bijna het hele meer vol met waterlelies staat, wat een prachtig gezicht. In het bos zien we veel hoge en ook dikke bomen, ook diverse douglas sparren, het is een leuke wandeling. Bij het uitkijkpunt (Parsley Point) hebben we een mooi uitzicht op de zeeschepen die de haven van Vancouver aan doen, vertrekken en voor anker liggen, en ook zicht op de Lions gate bridge. Het is een mooie tocht en uiteindelijk lopen we 14 kilometer. Onderweg nemen we een broodje en daarna even bijkomen in onze hotelkamer, we voelen de jetlag nog steeds. In de middag en ook de dagen erna nemen we wat extra rustmomentjes. Na de powernap relaxen we: drinken we cappuccino, dat kunnen ze hier wel maken, eten we pasta in de avond, lopen in de avond op het strand waar opnames worden gemaakt voor een videoclip en sluiten we af met een Starbucks cappuccino.